Friday, June 12, 2015

GILA ASTRO ATAU ASTRO GILA?


Penggunaan televisyen berbayar sangat populer buat masa ini. Selain dari member banyak pilihan saluran, stesen berbayar ini menghidangkan gambar yang terang dan kemas. Walaupun ada masalah-masalah tertentu, stesen berbayar ini tetap juga menjadi pilihan. Dan stesen yang paling popular buat masa ini tentulah Astro. Malah ia mungkin menduduki tempat teratas dalam senarai stesen berbayar ini.

Oleh sebab menjadi pilihan nombor satu di negara ini, Astro mula menunjukkan belangnya. Filem-filem lama diulang semula berkali-kali sehingga kanak-kanak berusia 6 thaun pun boleh menghafalkan ceritanya. Mutu filem usahlah disebutkan, ada antaranya sangat rendah dan remeh. Kadang-kadang sangat baru muncul filem-filem atau siri-siri baru dipaparkan.

Pelanggan membayar hingga ratusan ringgit untuk menikmati setiap pilihan mereka tetapi Astro sentiasa menyiarkan program realiti yang tentunya mendatangkan pendapatan kepada mereka tanpa memikirkan apakah program realiti itu member impak yang baik atau tidak kepada penonton. Betullah pelanggan boleh membuat pilihan tetapi biarlah berbaloi dengan wang yang dibayar kepada Astro.

Selain itu, pelanggan Astro sering disogokkan dengan berbagai promosi dan iklan. Bermacam-macam promosi siaran dan banyak iklan yang disiarkan di sepanjang sesuatu program atau filem. Kadang-kadang dalam segmen atau siri filem untuk satu jam, hanya 40 minit saja yang berkaitan. Selebihnya adalah iklan dan promosi. Pihak Astro harus ingat bahawa setiap pelanggan membayar ratusan ringgit bukan untuk menonton iklan atau pomosi. Kalau untuk tujuan itu mereka boleh mengikuti siaran RTM dan TV3 sahaja kerana stesen-stesen itu hidup hanya bergantung kepada iklan.

Astro ini adalah stesen berbayar dan biarlah apa yang disajikan itu berbaloi dengan wang yang telah dikeluarkan kepada Astro. Kalau hendak disiarkan iklan-iklan produk, lebih baik turunkan  bayaran bulanannya.

Jadi sekarang adakah Astro yang gila atau kita yang gila Astro?

No comments:

Post a Comment