Tuesday, January 28, 2020

PERIHAL MENGENANG JASA

1. Hari ini kita bicarakan tentang perkar asas dalam kelangsungan hidup kita. Kita bicara tentang konsep mengenang budi. Walaupun konsep ini sangat mudah difahami tetapi tidak diberi perhatian yang sewajarnya. Jika tidak dipedulikan, perkara mengenang budi ini boleh menggugat kestabilan emosi seseorang. Mengenang budi sepatutnya diberi perhatian yang serius. Kita akan hilang perasaan merendah diri dan akan hilang status orang yang bernama 'kawan' dalam hidup kita biar seakrab mana sekalipun.

2. Dalam apapun corak penghidupan kita, rasa mengenang budi dan berbudi itu sendiri sangat memberi pengaruh kepada keharmonian bersahabat. Tidak kiralah dalam persahabatan dan juga hubungan kekeluargaan serta dalam masyarakat kita sekalipun, mengenang budi sangat dituntut agar pertolongan srt bantuan orang tidak menjadi sia-sia.

3. Bukanlah hendak difokuskan di sini bahawa setiap pertolongan atau budi mesti dibalas. Cukuplah sekadar penghargaan dan ingatan. Di satu masa nanti orang yang memakan budi itu akan memberi bantuan kepada orang yang lain pula. Tegasnya budi tidak minta dibalas serta merta atau jikqa dibalas pun adalah secara kebetulan. Apa yang mahu difokuskan di sini adalah keperluan kita untuk mengenang budi bukan membalas budi. kita berbuat baik kepada orang yang baik dengan kita. Dan jasanya harus dikenang, bukan dibalas. Kita harus berbudi kepada orang lain pula sebagai tanda ingatan kita pernah menerima budi.

4. Tegasnya, kita berbudi kepada orang lain sebagai satu proses mengnang budi. Baru-baru ini saya terjumpa seorang lelaki. Dia menegur saya dalam satu pertemuan yang tidak sengaja iaitu ketika dia sibuk membantu seseorang yang ditimpa kemalangan. Dia beerusaha menguruskan sehingga orang yang kemalangan itu dibawa ke hospital. Semasa dia menegur saya, saya benar-benar tidak mengenalinya tetapi lelaki itu begitu mesra dan sangat menghormati saya dalam tutur katanya. Akhirnya dia memperkenalkan dirinya bahawa dialah yang telah saya bantu puluhan tahun dahulu ketika terlibat dalam satu kemalangan motosikal. Rupanya dia tetap mengingati pertolongan yang saya berikan dahlulu dan bantuannya tadi adalah atas dasar mengenang budi yang telah saya berikan kepadanya dahulu. Itulah konsep membalas budi yang dimaksudkan.

5. Perkara yang tidak patut kita buat adalah menikam belakang orang yang pernah berbudi dengan kepada kita. Ini tentulah satu perkara yang tidak masuk akal. Kita tidak sepatutnya menghalakan demuhan dan sumpah seranahkepada orang yang ernah berbudi kepada kita. Orang yang pernah berbuat baik dan membantu kita, tidak sepatutnya menerima kebencian dari kita atau mempengaruhi orang lain meenyerang kita dengan cemuhan dan kata-kata yang tidak baik.

6. Dalam hal ini sedikit sebanyak ada juga melibatkan diri saya sendiri. Sehingga saat ii saya tetap mengenang dan mengingati orang-orang yang pernah berbudi kepada saya. Dan saya tidak sekali-kali sanggup mengecewakan orang yang pernah membantu saya ketika susah dan sulit. Hingga hari ini saya tetap berpegang kepada prinsip itu kerana saya merasa apabila kita dikhianati, kita tidak akan boleh berdiam diri.

7. Hingga ke saat ini saya masih terfikir kenapa secara-cara tiba-tiba saya dikhianati dan yang melakukannya pula adalah orang yang amat akrab dengan saya satu ketika dahulu. Dan lagi orang tersebut pada satu masa dahulu saya beri macam-macam bantuan dan membelanya ketika dia menghadapi masalah. Tak tahulah dia masih ingat atau tidak betapa saya membelanya sehingga diri saya sendiri kehilangan segala-galanya dalam organisasi yang kami ada bersama. Saya disingkirkan dari organisasi tersebut tanpa apa-apa kesalahan kecuali kerana membela sahabat saya itu sahaja.

8. Sejak disingkirkan, saya berusaha bermacam-macam termasuk menulis beberapa surat rasmi kepada organisasi tersebut, malah saya juga telah menulis dalam akhbar dan buletin yang berkaitan agar orang tahu keadaan yang sebenarnya. Akhirnya apa yang saya perjuangkan itu berhasil dan sahabat saya juga mendapat semula tempatnya dalam organisasi itu.

9. Namun akhirnya sekarang, sahabat karib saya ini mula memainkan peranan memburukkan diri saya pula. Saya ditikamnya dari belakang seolah-olah dia lupa apa yang saya pernah lakukan untuknya. Dia lupa dahulu saya prnah menjadi lilin untuk mencerahkan laluannya ke mercu organisasi tersebut. inilah yang dikatakan orang tidak mengenang budi!

10. Semua lupa kepada pantun Melayu yang terkenal ini:-
     
      Pisang emas dibawa berlayar
      masak sebiji di atas peti
      hutang emas boleh dibayar
      hutang budi dibawa mati.

Pantun ini hanyalah menjadi mainan bibir semata-mata, tidak dipegang sebagai satu prinsip hidup dalam persahabatan sesama manusia.

Sekian, adios!

5 comments:

  1. Merka orang hebat dan kebal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Ustadz Abdul Nandar berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Ustadz Abdul Nandar yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Ustadz Abdul Nandar Di No 0853-3733-4757 Atau

      Delete
  2. Terbaik Mad....betul sangat apa dituliskan itu

    ReplyDelete
  3. Did you realize there is a 12 word phrase you can tell your crush... that will trigger deep feelings of love and instinctual attractiveness for you buried inside his heart?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, admire and look after you with his entire heart...

    12 Words That Fuel A Man's Love Impulse

    This impulse is so built-in to a man's genetics that it will drive him to work better than ever before to make your relationship as strong as it can be.

    In fact, fueling this dominant impulse is so binding to having the best possible relationship with your man that as soon as you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You'll instantly find him open his mind and soul for you in a way he's never experienced before and he'll see you as the only woman in the universe who has ever truly interested him.

    ReplyDelete
  4. mari gabung bersama kami di Aj0QQ*c0M
    BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
    BONUS REFERAL 20% seumur hidup.

    ReplyDelete