Tuesday, January 7, 2020

PERLANTIKAN PENGADIL BERTUGAS DI LIGA NEGERI KEDAH

1. Bagi sesetengah orang, ghairah bukan main menunjukkan kuasanya. Begitu seronok menonjolkan diri biar semua orang tahu dan anggap dia paling bijak dan mempunyai kuasa berbanding orang lain. Malangnya orang itu tidak tahu bahawa perbuatan dan sikapnya itu melambangkan sesuatu yang tidak molek dan tidak mencerminkan kebijaksanaannya sendiri. Orang begitu tidak sedar bahawa semua tindak-tanduknya melambangkan satu wajah yang tidak enak dilihat.

2. Hal ini telah berulangkali berlaku di dalam Jawatankuasa Pengadil KFA. Jika hendak disenarikan terlalu banyak kesilapan yang tidak disedari ini. Paling jelas dapat kita lihat apa yang berlaku dalam JK Kecil Perlantikan Pengadil . JK kecil ini terdiri daripada beberapa orang AJK dalam kalangan JK Pengadil KFA sendiri.

3. Sebenarnya JK Kecil Perlantikan ini bertanggungjawab sepenuhnya dalam tugasan melantik pegawai perlawanan (pengadil) bagi siri perlawanan liga yang dianjurkan oleh KFA atau pihak yang mendpat kebenaran KFA di peringkat negeri. Manakala dalam perlawanan-perlawanan anjuran Persatuan Bolasepak Daerah, semua perlantikan pegawai perlawanan adalah menjadi tanggungjawab jawatankuasa mereka sendiri.

4. Hal ini berjalan lancar sejak puluhan tahun dahulu ketika saya kali pertama berada di dalam JKPengadil KFA. Semua perlawanan anjuran daerah-daerah atau kampung-kampung adalah menjadi tanggungjawab mereka sendiri melantik pengadil kerana hanya mereka yang mengenali dan tahu latar belakang serta prestasi pengadil di daerah-daerah. Hal ini terpaksa dibuat begitu untuk memberi peluang kepada individu yang baru belajar atau yang sudah terkeluar dari senarai pengadil peringkat negeri. Kit harus berbuat begitu bagi menimbulkan rasa bangga dan seronok dalam kalangan 'pengadil kampung' tadi.

5. Jika semua perlawanan wajib menerima perlantikan daripada JK Kecil Perlantikan KFA, sudah tentu terjadi seperti yang berjalan sekarang. JK Kecil ini sudah seperti lebih camca dari bubur, seolah-olah mengetahui semua orang di semua daerah. Ini sesuatu yang tidak logik kerana matlamat kewujudan Jawatankuasa di peringkat daerah seperti ada pada nama sahaja. Jawatankuasa perlantikan Pengadil di KFA hanya perlu memberi nasihat dan membantu jika ada situasi yang menimbulkan masalah.

6. Apa yang berlaku sekarang, semua perlantikan pengadil untuk semua jenis perlawanan di semua daerah hanya boleh dibuat oleh Jawatakuasa Kecil Perlantikan. Itupun jika JK ini betul-betul duduk berbincang tentang kelayakan dan prestasi pengadil yang dipilih. Tetapi apa yang berlaku sekarang, bukan JK Kecil itu yang melakukannya tetapi hanya pengerusi membuat perlantikan secara seorang diri. Tiada siapa pun yang dibawa berbincang.

7. Hal ini sudah berlarutan selama beberapa bulan sehingga ada kalanya berlaku ketirisan dengan individu yang tidak lulus ujian kecergasan malah yang tidak berdaftar dengan KFA pun terlantik. Hal ini sudah melanggar beberpa peraturan dalam organisasi pengadil itu sendiri dan kadang-kadang memalukan KFA sendiri.

8. Hal sebegini perlulah diteliti oleh pihak Jawatankuasa Pengadil KFA keseluruhannya agar perkara berbuat kerja ikut suka dan penyalahgunaan kuasa dapat dibendung. Tiada mana-mana pihak yang mempunyai kuasa melantik dirinya seoranfg diri mengendalikan apa-apa hal sekalipun. Semuanya mestilah secara berpasukan. Pengerusi JK khasnya perlulah meneliti dan berbuat sesuatu dalam hal ini.

Sekian, sehingga berjumpa lagi.
ADIOS!

2 comments:

  1. If you're looking to lose pounds then you absolutely have to get on this totally brand new personalized keto meal plan diet.

    To produce this keto diet service, licenced nutritionists, fitness trainers, and chefs joined together to provide keto meal plans that are effective, painless, economically-efficient, and fun.

    From their launch in early 2019, hundreds of people have already transformed their figure and health with the benefits a good keto meal plan diet can offer.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones given by the keto meal plan diet.

    ReplyDelete
  2. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66
    -perang baccarat (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete