Friday, March 6, 2020

APA SUDAH JADI?

1. Soalan itu begitu sensasi. Bukan ada motif penting pun tetapi kerana lama tidak menulis, perkara kecil pun seperti satu hal yang besar dan mustahak. Sebenarnya sudah beberapa hari tergerak hati mahu menulis tentang perkara 'sensasi' ini, tetapi minda terlalu melayan kisah politik yang amat melucukan, membuatkan tiada masa mengadap komputer ini. Malam ini terasa lapang sedikit, teringat hendak menyatakan sesuatu.

2. Tidak lama lagi peperiksaan Kelas Tiga Pengadil FAM akan diadakan. Tentulah peperiksaan ini cukup penting bagi kalangan anak muda yang meminati bolasepak dan ingin menceburi bidang pengadilan yang menarik ini. Negeri Kedah khasnya KFA tentulah ingin menarik seberapa ramai yang boleh golongan muda khasnya remaja menduduki peperiksaan ini yang diandaikan sebagai permulaan melangkah kaki ke dunia pengadilan bolasepak.

3. Tentulah bidang ini menjadi tanggungjawab Jawatankuasa Pengadil KFA yang dilantik untuk menguruskan bidang pengadilan bolasepak di Kedah ini. Jawatankuasa inilah yang patut bergerak dan mendaftar seberapa ramai peminat (remaja) yang berminat menduduki peperiksaan tersebut. Jawatankuasa inilah juga yang sepatutnya memberi pendedahan dan pengetahuan tentang undang-undang permainan kepada mereka.

4. Malangnya oleh kerana permainan 'politik' sesama AJK, hal ini tidak menjadi kenyataan. AJK tidak pernah bertemu dan berbincang dan menyusun apa-apa program untuk mempromosikan bidang pengadilan ini di Kedah. Masing-masing terasa hebat dan sering berbuat kerja ikut suka masing-masing. Bayangkan sudah hampir setahun Jawatankuasa Pengadil KFA tidak bertemu dan bermesyuarat, bagaimana program-program hendak disusun dan dirancang.

5. Saya juga salah seorang AJK tetapi apabila ditanya tentang perjumpaan atau mesyuarat, langsung tidak ada jawapan. malah ada juga yang mempersoalkan siapa saya untuk mendesak itu dan ini. Dan jika ada program yang dijalankan, ia adalah keputusan daripada perbualan dua atau tiga orang AJK dalam 'mesyuarat' di Restoran Farouk sahaja. Tidak ada langsung usaha untuk mencari bakat di daerah-daerah dalam negeri Kedah ini.

6. Sepatutnya dari awal lagi pasukan AJK ini telah berusaha mengumpulkan maklumat dari daerah-daerah tentang siapa yang berminat dan sekarang ini sepatutnya sudah tahu jumlah yang mahu menduduki peperiksaan tersebut. kursus-kursus patut diadakan untuk melengkapkan diri mereka dengan ilmu pengadilan.

7. Jika begini keadaannya, negeri Kedah akan sentiasa ketandusan bakat pengadil yang baik.

2 comments:

  1. mari gabung bersama kami di Aj0QQ*c0M
    BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
    BONUS REFERAL 20% seumur hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Ustadz Abdul Nandar berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Ustadz Abdul Nandar yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Ustadz Abdul Nandar Di No 0853-3733-4757 Atau

      Delete