Sunday, April 25, 2010

TERATAI

(Kelopak teratai yang segar berkembang)

Teratai merupakan tumbuhan air yang berasal dari Indonesia dan India merupakan tumbuhan yang hidup dalam air. Ia mampu berdiri teguh dari dasar kolam atau tasik membawa kepada sehingga 1 meter dari paras air ketinggiannya. Bunganya terbit dari pucuk yang berada di atas permukaan air. Dan bunga ini dianggap suci oleh penganut Buddha.

(Bunga teratai yang belum berkembang)

Bunga teratai atau ‘Nelumbo Nucifera’ kembang berwarna merah dan merah muda. Ia akan semakin pudar selepas 1 atau 2 hari dan kelopaknya gugur meninggalkan buah yang kehijauan dan berbiji, Apabila buah ini telah masak, bijinya akan tersebar dan tumbuh sebagai pokok yang baru di kolam atau tasik. Percambahannya adalah melalui biji benih.

(Buah teratai yang masih muda)

Bunga, daun, akar dan bijinya boleh dimakan. Kelopak bunganya boleh dimasukkan ke dalam sup ketika memasak untuk menambah rasa. Bijinya boleh direbus atau digoreng dan dimakan seperti kacang.

(Buah teratai yang masih belum masak)

Teratai boleh digunakan untuk merawat cirit-birit serta buasir manakala bijinya digunakan untuk merawat demam dan imsonia kerana ia menyejukkan badan. Apapun, berjumpa dan meminta nasihat doKtor adalah langkah yang terbaik.
(Buah teratai yang sudah masak)

No comments:

Post a Comment