Wednesday, April 21, 2010

JARAK BUNTING



Terdapat tiga jenis pokok jarak dan semuanya dijadikan pokok hiasan di samping menggunakannya untuk beberapa kaedah perubatan tradisional. Jarak bunting ini adalah jenis yang paling digemari kerana keadaan pokoknya yang hijau dan batangnya yang kembung seperti perempuan bunting. Keadaan inilah yang memberi nama kepadanya.


Dua jenis pokok jarak yang lain adalah jarak minyak dan jarak pagar. Jarak minyak pokok dan daunnya berwarna coklat kemerah-merahan manakala pokok jarak pagar pula nampak hijau tetapi batangnya adalah biasa sahaja.


Getah pokok jarak tidak berapa baik kepada badan manusia terutama kanak-kanak tetapi akar pokok jarak bunting ini digunakan untuk perubatan bagi mencegah dari mengandung iaitu menjarakkan perempuan bunting. Selain itu daunnya boleh digunakan untuk melegakan cirit-birit. Walau apapun, berjumpa dan mendapat nasihat doktor adalah yang terbaik.


Pokok jarak bunting ini berdaun lebar dan bulat manakala bunganya berwarna merah dan cantik dipandang.

Pokok ini boleh dibiakkan dengan cara semaian biji.

2 comments:

  1. Getah pokok jarak bunting sgt mujarab untuk menghilang bisa serangga yg berbisa contohnya semut selangor dan penyengat..sapu getahnya pada kesan gigitan...bengkak akan surut dan hilangkan rasa bisa gigitan

    ReplyDelete
  2. Salam, di mane sy blh dptkn ketiga-tiga jenis pokok jarak ni.. Sy igt nk tanam kat kawasan rumah..

    ReplyDelete