Tuesday, April 27, 2010

POKOK SEMARAK API

(Semarak Api ditanam di tepi jalanraya)
Semarak Api atau kadang-kadang disebut sebagai Flame of The Forest sebenarnya adalah sejenis pokok hutan yang berasal dari Madagascar dan tersebar ke serata dunia khasnya di kawasan berhawa panas. Ia disebut sebagai Delonix Regia dalam terma saintifik dan biasanya menjadi mercu tanda sesebuah taman kerana keunikan warna bunganya.


Di Malaysia pokok ini tumbuh meliar di hutan-hutan dan sekarang telah menjadi pilihan untuk ditanam di tepi-tepi jalan sebagai tumbuhan hiasan. Pokok semarak api adalah jenis pokok besar yang boleh mencapai ketinggian berpuluh-puluh kaki dengan batang dari kayu keras dan berdaun kecil.


(Bunga Semarak Api dari dekat)

Keunikan pokok ini adalah bunganya yang merah bercampur oren dan kelihatan sangat terang dan jelas di antara pokok-pokok yang lain. Sesetengah pokok ini bunganya terlalu banyak hingga melindungi daunnya yang kecil. Bunganya yang kemerahan inilah yang mencantikkan pemandangan setempat.



Ia boleh dibiakkan dengan semaian biji benih yang boleh didapati dari buahnya seperti kekacang yang panjang dan lebar. Di dalam kekacang inlah terdapat biji-biji yang boleh disemai dan dibiakkan.

Setakat ini belum ditemui kegunaannya yang lain selain memberi keindahan dan kecantikan bunganya. Apapun, berjumpa dan mendapat nasihat doktor adalah langkah terbaik.

No comments: