Thursday, September 13, 2018

PENGADIL KFA: SAYA HARUS UNDUR DIRI?


1. Harap-harap ini adalah entri terakhir mengenai perkara ini walaupun ternyata ia tidak dapat dipisahkan dari ingatan seumur hidup. Sampai bila-bila soal pengadil bolasepak akan sentiasa bermain dalam fikiran saya ini. Ternyata tidak boleh melupakan segala pahit dan manis selama berkecimpung dalam bidang ini. Namun oleh kerana sudah berada di dalam Jawatankuasa Pengadil KFA buat kali ketiga ini, sukar juga untuk tidak bercakap mengenainya tetapi saya mesti cuba. Insyaallah!

2. Rupanya sesiapa sahaja yang berada di sini, sama sahaja. Biar siapa pun keadaannya tetap serupa di mana semuanya menjadi boneka dan menurut sahaja apa-apa yang diputuskan oleh pihak tertentu tanpa melihat lebih jauh mengenai sesuatu perkara. Malah semuanya tidak boleh ditegur dan dikritik atau diminta penjelasan. Dan melakukan sedikit teguran, dianggap membantah. Tetapi kadang-kadang ada perkara yang perlu ditegur dan diberi idea penambahbaikkan.

3. Akibat teguran demi teguran yang saya berikan, AJK yang lain melihat dari sudut negatif sahaja tanpa melihat rasional teguran-teguran tersebut. Dan implikasi dari teguran saya itu beberapa rakan baik mengalih pandangan mereka dan menjauhkan diri dari saya. Teman-teman rapat yang selalu berbual dan berinteraksi melalui mesej dan telefon terus menyepi dan tidak lagi 'bermesra' seperti selalu. Yang baiknya saya usah memberi teguran dan idea jika saya tahu inilah akibatnya. Saya hilang kawan-kawan rapat hasil dari apa yang saya komen mengenai keputusan mereka.

4. Baru-baru ini sumber dari Jawatankuasa Pengadil KFA telah memutuskan untuk mencalonkan beberapa nama kepada FAM bagi menduduki senarai Penilai Pengadil FAM dan saya merasai nama-nama tersebut dibuat secara tergesa-gesa tanpa perbincangan dan tidak memenuhi kriteria yang saya fikirkan. Itu sahaja perselisihan pendapat antara saya dengan beberapa AJK yang lain. Saya memikirkan tentang rasional pemilihan nama-nama itu yang saya dapati tidak mewakili lanskap pengadil Kedah Darulaman.Nama-nama yang disenaraikan itu hanya merangkumi daerah Kota Setar dan Kuala Muda sahaja. apa hal dengan daerah yang lain.

5. Jika Sungai Petani sudah ada Zaber Morad, kenapa mahu diberi juga kepada Shahimi. Dan di Kota Setar sudah ada Rahim dan Dahri kenapa mesti masukkan nama Haslimi lagi? Itu sahaja yang menjadi bahan pemikiran saya yang tidak pandai menilai kebolehan orang lain. Apa hal dengan daerah Kubang Pasu dan Kulim yang ada ramai pengadil negeri dan juga Kebangsaan. Daerah Yan tidak payah difikirkan kerana memang tiada langsung pengadil negeri apatah lagi pengadil kebangsaan. Begitu juga dengan Padang Terap, Langkawi dan Pendang serta Bandar Baru.

6. Saya berada dalam senarai AJK sebagai pengerusi kebajikan pengadil, lalu saya berbicara untuk melihat kebajikan pengadil diambil kira juga dalam pencalonan tersebut. Tetapi pihak jawatankuasa salah anggap dan mengandaikan saya berkecil hati kerana nama saya tiada dalam senarai tersebut. Itu silap. Saya sedar siapa diri saya dan saya tidak akan menerima pencalonan tersebut buat masa ini dan selamanya.

7. Jadi jika semua pihak tidak berpuas hati dengan komen dan kritik yang saya buat, sila singkirkan saya untuk kali ketiga atau biar saya saja yang undur diri. Silalah! Kepada teman-teman yang terasa selepas kritik dan teguran saya ini, saya minta maaf. Ampunkan saya kerana menimbulkan masalah itu.

Adios!

No comments:

Post a Comment