Wednesday, September 26, 2018

ANWAR IBRAHIM: AGONG PUN DIHERET MENGHINA MAHKAMAH


1. Cita-cita besar DS Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri masih jauh walaupun ada yang berpendapat beliau telah melangkah sebelah kaki ke Seri Perdana. Belum pasti bila, Tun M telah menjanjikan tempat tersebut dalam masa dua tahun. Tetapi itu hanyalah janji dan berbagai perkara boleh berlaku dalam masa terdekat. Tindakan Tun Mahathir tidak dapat dijangkakan. Apapun boleh berlaku dan berubah. Jadi DS Anwar jangan terlalu awal pasang angan-angan.

2. Dalam politik segalanya mungkin. Dalam duduk berangan-angan mahukan kerusi nombor satu itu, kejutan mungkin berlaku dan kerusi itu dapat pada orang lain. Anwar pernah melaluinya dahulu, ketika berangan-angan demikian rupa, beliau dikejutkan dengan pendakwaan liwat pada tahun tersebut hinggakan kerusi itu jatuh ke tangan orang lain.

3. Sekarang Anwar diberi pengampunan penuh yang melayakkan dirinya bergiat terus dalam politik sebaik keluar dari tirai besi. Jika tidak ia pasti mengambil masa beberapa tahun pula baru boleh cebur diri semula dalam arena politik tanahair. Jadi pengampunan itu tidaklah disalahertikan pula. Ianya 'pengampunan' bukannya 'pembersihan'. Liwat tetap berlaku dan hukuman tidak bersalahan lagi. Cuma diampunkan sepenuhnya hanya untuk kepentingan politik semata-mata.

4. Kerana itu tak payahlah berceramah ke segenap pelosok tanahair menyatakan diri dianiaya dan diri tidak bersalah. Salah telah dibuktikan dengan beberapa saksi, Ada mangsa dan melalui perbicaraan beberapa tahun. Bagaimana mungkin anda ingin menukar sejarah menyatakan anda tidak bersalah? Jika dilakukan juga begitu, menghina mahkamahlah namanya. Menghina mahkamah adalah satu kesalahan berat.

5. Tidak mungkin anda mahu menyatakan bahawa saksi tidak benar, hakim menipu dan peguam serta pendakwaraya ahanya berlakon. Itu tidak boleh sama sekali. Dan yang anehnya orang boleh percaya bahawa Agong tahu dia tidak bersalah. Kenapa harus diheret Agong untuk menghina mahakamah, menghina hakim dan pendakwaraya sereta saksi?

6. Salah tetap salah. Anwar harus ingat dia diberi pengampunan penuh bukan pembersihan dari tuduhan.

7.Sekian. Adios!

No comments:

Post a Comment