Friday, September 4, 2015

BIASALAH: MEREKA BELUM SERASI

Akhirnya keputusan rasmi diketahui umum juga. Malaysia kena 10-0. UAE menang bergaya dan berjy memalukan Malaysia yang entah berapa tahun kebelakangan ini menari-cari arah dan penawar untuk membentuk satu pasukan yang jitu. Akhirnya Malaysia atau Harimau Malaya tewas dengan keadaan yang amat memalukan. 10 gol bukannya sedikit.

Pastinya FAM sudah ada jawapan terhadap prestasi buruk ini. Alasan yang cukup biasa. Para pemain belum cukup serasi. Latihan dalam masa yang singkat tentunya tidak dapat menyediakan pasukan yang mantap. Lagi pula ada pemain yang bagus cedera di saat akhir menyebabkan jurulatih tidak sempat menyediakan pemain pengganti.

Teringat kembali zaman persekolahan dahulu. Kami biasa kena belasah hingga 12-0. Bukan main marah guru-guru. Tetapi Pengetua tahu apa sebenarnya berlaku. Dia tahu kami memang tidak berminat untuk bermain. Kami hanya berminat untuk belajar. Main hanya untuk suka-suka dan bertanding hanya untuk melengkapkan jadual. Kalah awal lebih bagus, tak payah pihak sekolah menghabiskan duit untuk perlawanan yang seterusnya. Jimat belanja.

FAM pun mungkin begitu. Cukup setakat pusingan awal sahaja, jimat belanja. Apa susahnya, wang boleh dibelanjakan untuk hal-hal lain. Lagipun Presiden FAM sudah menjadi Exco FIFA sekarang ini.

Dan jurulatih Dolah Salleh tidak payah runsing. Gelaran 'DATUK' tetap ada menanti beliau. Masanya akan tiba kerana jurulatih adalah tiket untuk gelaran itu. Dan jurulatih usah risau, tiada siapa yang nak salahkan beliau kerana awal-awal lagi telah memberitahu bahawa dia sedang mencari kersersian pemain. Pemaian tidak serasi, apa nak buat.


No comments:

Post a Comment