Monday, August 3, 2015

MUNGKINKAH SEJARAH AKAN BERULANG?


1. Kami bermesyuarat beberapa jam kemarin di Bilik Mesyuarat Astaka Utama Stadium Darulaman. Beberapa keputusan san rumusan dibuat dengan fokus utama menambahkan jumlah dan di samping meningkatkan prestasi pengadilan bolasepak di Kedah khasnya. Semoga dengan perancangan-perancangan dan resolusi yang diputuskan, jumlah pengadil bolasepak akan bertambah dan mutunya meningkat sepanjang masa.

2. Lalu aku tetap tidak dapat lari dari mengenang kembali kepada situasi dan perancangan yang serupa yang kami buat lebih 10 tahu dahulu. Semuanya terlintas kembali dan nostalgia yang suka dan duka muncul semula di minda betapa lebih 10 tahun lalu begini juga aku, berusaha tidak mengenal penat dan jemu menambah bilangan pengadil dan juga berusaha meningkatkan mereka ke tahap yang lebih tinggi.

3. Memori itu membuat aku terkedu semula. Apakah sejarah lama akan berulang? Apakah kekeciwaan yang sama akan melanda kembali diri ini yang amat mencintai bidang ini? Itulah yang bermain di fikiran sejak mula bertolak pulang dari diskusi hinggalah terlena malam tadi. Perkara ini tidak mustahil kerana hati manusia memang tidak dapat lari dari berperasangka.


4. Dahulu, sesudah bertungkus lumus berusaha dan menabur bakti ramai juga yang dapat 'dilahirkan' menjadi pengadil bolasepak di Kedah ini. Sesudah siang dan malam, tidak pernah kenal letih dan jemu, menjelajah ke serata daerah mengasah bakat-bakat baru, akhirnya semuanya hilang dan terus dikecewakan. Bakti ini tidak lagi diingati dan diletakkan di situasi yang sepatutnya. segala keistimewaan selepas itu menjadi milik orang lain, bukannya aku.

5. Segala yang disumbangkan termasuk memberi kursus-kursus, membuat perlantikan untuk tugasan dalam liga-liga utama anjuran KFA, usaha yang tidak kenal siang dana malam akhirnya dilupakan orang dan disisihkan begitu sahaja.

6. Dan hari ini aku berada di misi yang sama, dengan harapan yang serupa iaitu menambahkan bilangan pengadil yang boleh diharap dan meningkatkan mutu khidmat mereka dengan ilmu yang aku dan beberapa orang teman miliki. Itulah aku bawa pulang dua buah buku yang akan dirujuk semula sesudah tidak melihatrnya lebih dari 10 tahun. sekurang-kurangnya buku-buku itu nanti boleh membantu ke arah usaha tersebut.

7. Tetapi mungkinkah perkara yang sama akan berulang? Apakah aku akan disisihkan lagi seperti dahulu sesudah memberi sumbangan bakti yang tentunya bukan sedikit? Kemungkinan itu tidak dapat dielak dan dinafi. Aku dapat merasainya sesudah bermesyuarat kemarin hasil dari cakap-cakap dan ucapan yang diberikan.

8. Barangkali aku yang tersalah tafsir atau tersilap dengar. Hanya Allah yang mengetahui.

ADIOS!

No comments:

Post a Comment