Friday, August 28, 2015

BETULKAH KITA MENCINTAI BAHASA KITA?


Betulkah kita sayang bahasa kita?

Pastinya yang berdarah dan berwajah Melayu mengaku 'iya', biarpun tidak sepenuh hati. Siapa tidak sayang bahasa bangsanya, tentulah satu perkara luar biasa. Setiap orang Malaysia semestinya amat menyanjung dan menyayangi bahasa Melayu, bahasa kebangsaan negara tercinta ini. Biarlah rasa cinta itu tidak sehebat orang lain, tetapi tetap kita tunjukkan bahawa kita amat menghargai dan menghormati bahasa kita.

Masyarakat yang berada di sekitar bangsa Melayu juga tidak kurang menunjukkan rasa hormat mereka terhadap bahasa kita. Para peniaga di Padang Besar, salah sebuah pusat perniagaan di sempadan Malaysia-Thailand, turut tidak terlepas menggunakan bahasa Melayu untuk tatapan ramai walaupun kesilapan-kesilapan kecil berlaku. Atas nama menghormati bahasa negara jiran mereka, bahasa Melayu digunakan juga walaupun ada cacatnya.

Yang peliknya kita yang tinggal di Malaysia sendiri ini, bukan sahaja tidak menggunakan bahasa Melayu setiap masa malah lebih galak bertutur dalam bahasa Inggeris ataupun Cina. Orang Melatyu sendiri juga bersikap begitu lebih-lebih lagi yang berjawatan tinggi. Malah lebih tinggi kedudukan seseorang itu, lebih banyak bahasa Inggerisnya. Kalau dia Perdana Menteri, lagi hebat penggunaan bahasa Inggerisnya. Semakin turun ke bawah pangkatnya, semakin kurang bahasa Inggerisnya.

Dan bahasa Melayu akhirnya hanya jadi milik para petani dan penduduk kampung sahaja.


No comments:

Post a Comment