Monday, September 21, 2009

PERIHAL KASUT





1. Kasut bukanlah sehina manapun. Harganya pun mahal juga, sekitar RM1.20 hingga mencecah ratusan ringgit. Ia sangat-sangat berguna kepada manusia. Tetapi oleh sebab tempatnya di kaki, ia dipandang amat rendah kerana tempatnya terletak di bawah dan dipijak-pijak sepanjang masa orang memakainya. Walaupun baru dibeli, orang masih tidak ‘lalu’ hendak meletakkan kasut di tempat yang lebih atas dari kakinya.

2. Hanya sewaktu hujan atau keadaan jalan terlalu becak, orang hanya sanggup memegang kasut mereka dibawa berjalan, itupun secara berhati-hati agar tidak tersentuh pada bahagian telapaknya. Begitu hinanya benda yang bernama ‘kasut’ biar setinggi manapun harganya.

3. Orang Melayu pula amat menjaga adab sopan mengenai kaki dan kasut. Semasa duduk sama ada atas kerusi atau duduk bersila di rumah atau dalam majlis-majlis, mereka sentiasa menjaga kaki dan kasut agar tidak ‘mencemarkan’ orang lain apatah lagi menghalakan kasut atau kaki mereka kepada muka orang.

4. Begitulah persepsi orang Melayu tentang kasut. Jadi apabila M. Sukumaran dari Pahang mencadangkan kalungan selipar ke leher gambar Tun Mahathir dalam persidangan MIC baru-baru ini, semua orang Melayu marah. Marah tersebut bukan sebab yang ‘kena’ itu Tun Mahathir tetapi marah kerana ia menggunakan kasut, satu lambang penghinaan kepada orang-orang Melayu.

5. Kita tentu masih ingat pada 14 Disember tahun lalu tentang seorang wartawan Iraq yang ditahan dan dipenjarakan di Baghdad kerana kasut juga? Wartawan Muntazer al-Zaidi membaling kasut kepada GeorgeW. Bush, Presiden Amerika Syarikat ketika presiden tersebut menyampaikan ucapaan di hari-hari terakhir beliau menjawat jawatan tersebut.

6. Walaupun wartawan tersebut dianggap sebagai Wira Dunia Arab kerana begitu berani membaling kasut kepada Ketua Polis Dunia itu, beliau terpaksa juga meninggalkan kota Baghdad selepas dibebaskan demi keselamatannya. Beliau sendiri terpaksa lari dari negaranya sendiri dan kerana rasa tidak selamat lagi walaupun di tanah tumpah darahnya sendiri. Itulah penangan benda yang sama, ‘kasut’ namanya.

7. Jadi M. Sukumaran yang menjawat Naib Ketua MIC Paya Besar, Pahang yang tiba-tiba jadi populer ini haruslah berfikir apa yang patut dibuat dan MIC sendiri khasnya ‘The Godfather’ (Presiden MIC) kenalah berbuat sesuatu yang boleh melegakan orang-orang Melayu khasnya UMNO kerana orang yang dihina itu adalah bekas pemimpin tertinggi parti itu.

No comments:

Post a Comment