Wednesday, August 19, 2009

MASUK SYURGA: BIARKAN TOK GURU SENDIRIAN.

Setiap kali bila Nik Aziz bersuara, ada-ada saja yang melenting dan melatah. Ada yang menjerit dan memberi komen dan pandangan yang berupa motivasi kepada Tok Guru tersebut mengeluarkan fatwa yang lain pula. Cuba kita perhatikan, lepas satu, satu isu difatwakan dan diperkatakan olehnya. Sampai bila kita hendak melayan kerenah 'ulama' tersohor ini?

Setiap kali 'dihentam' dan dikritik, akan ada lagi fatwa terbaru. Kalau tak percaya, tunggulah. Sampai satu ketika beliau akan hanya memperakukan sesiapa yang menyokong beliau sahaja yang akan diterima masuk syurga. Semua ini boleh terjadi jika kita terlalu melayan beliau.

Mula-mula dulu kata beliau hendak adakan kerjasama dengan Kerajaan Pusat tapi tak mahu campur dengan UMNO. Pergi jahanam dengan UMNO. Semua orang masih ingat. Sedangkan semua orang tahu dan dunia pun tahu kalau hendak adakan kerjasama dengan Kerajaan Pusat tentu tak dapat elak dari kerjasama dengan UMNO. Cakap seperti orang sudah nyanyuk!

Fatwa terbaru adalah tentang masuk syurga. Memang semua orang Islam dalam UMNO marah. Tentu tak munasabah seorang manusia sudah mencongak siapa boleh masuk syurga dan siapa tak boleh. Itu adalah kerja Tuhan tapi Nik Aziz dah jadi seperti Tuhan. senang-senang menghukum orang.

Yang baiknya biarkan beliau melalak dan orang lain termasuk para pemimpin negara usah memberi reaksi apa-apa. Reaksi dan komen itulah yang merangsang beliau berkata-kata lagi. Anggap saja itu perkataan orang tua yang dah nyanyuk dan tidak waras. Usah beri apa-apa komen.

Sebagai sifat manusia, bila cakapnya tidak mendapat sambutan akan diamlah ia. Macam ayam, dia akan terus berkokok jika kokok pertamanya mendapat sambutan dari ayam jantan yang lain. Anjing akan terus menyalak kalau salakannya disambut atau disergah orang.

No comments:

Post a Comment