Tuesday, August 4, 2009

MELAYU OH MELAYU

Sesekali membaca blog yang pro demonstrasi 1 Ogos baru-baru ini, terasa macam kumpulan manusia ini sudah tidak ada modal nak belasah pihak polis dan kerajaan. Macam daha kekeringan idea pula orang-orang ini.

Rasanya dah sebulan pihak kerajaan dan polis beritahu bahawa perhimpunan GMI itu tak ada permit, perhimpunan haram. Polis pun dah beritahu berulang kali supaya jangan hadir untuk perhimpunan tersebut jika tidak mahu dikenakan tindakan.

Pihak kerajaan pun dah beritahu beberapa kali bahawa tiada guna berdemonstrasi, gunakan cara lain untuk menyampaikan cadangan penambahbaikan. Kerajaan juga dah berulang kali menyatakan bahawa ISA dikaji semula samada hendak dimansuhkan atau dibaiki.

Apa mahu lagi? Tunggu dulu dan lihat apa perkembangan kajian pihak-pihak yang diberi tugas membuat kajian. Ini tidak, belum apa-apa lagi sudah mahu mengambil tindakan. Lepas itu bila pihak polis dan kerajaan ambil tindakan, disalahkan pihak polis pula. Kononnya provokasi melampau pihak polis menyebabkan perhimpunan jadi kecoh.

Yang peliknya yang sibuk-sibuk berdemonstrasi ni orang-orang Melayu belaka. Lain-lain etnik boleh bilang dengan jari. Nampak sangat Melayu ni yang jadi alat puak lain yang menuntut ISA dihapuskan. Mana dia pemimpin-pemimpin DAP dan PKR yang kedengaran lantang sangat mengkritik ISA?

Alih-alih yang Melayu memakai ketayap putih yang berlambak berdemonstrasi. Kit Siang entah di mana, Anwar Ibrahim entah di mana. Mana muka Tian Chua? Tak nampak pun. Yang ada muka-muka Melayu juga. Memang Melayu jaguh dalam demonstarsi agaknya.

Ataupun memang Melayu ni kerja ambil upah buat demonstrasi?

Masa demonstrasi membantah PPSMI dulu pun muka Melayu juga. Masa demonstrasi menentang Sultan Perak di Ipoh dulu pun Melayu juga sedangkan yang marah sangat dengan tindakan Sultan Perak adalah kerajaan ‘DAP’ di Perak tu.

Melayu juga yang jadi alat.

1 comment:

  1. assalamualaikoum.

    rasanya ruang komen puisi tuan ada masalah. word verification tak nampak dek pendek sangat ruang. cuba betulkan.terima kasih.

    aj

    ReplyDelete