Friday, October 9, 2015

SEKOLAH SATU ALIRAN: CAKAP ORANG TERNAMA SAJA YANG DIBERI PERHATIAN

Akhir-akhir ini lagu dan irama sekolah satu aliran diputarkan kembali untuk halwa telinga khalayak pembaca. Seperti barang kitar semula, ia tidak tidaklah semeriah mana berbanding kalau perkara itu menjadi barang antik.

Ternyata isu ini adalah isu kitar semula. Lama dahulu telah ada beberapa gesaan dan kritikan tentang perkara yang serupa. Saya sendiri telah menulis tentang perkara ini pada tahun 2009. Tulisan pertama saya buat pada 31 Oktober 2009 dengan tajauk SEKOLAH SATU ALIRAN: BUAT DULU BARU TAHU dan tulisan kedua pula pada 2 Disember 2009 dengan tajuk SEKOLAH SATU ALIRAN: TIBA-TIBA SEPI BEGITU SAJA..

Isu ini sebenarnya dimulakan oleh Dr. Ridzuan Tee Abdullah, seorang ilmuwan yang terkenal dan terbuka fikirannya. Tetapi selepas itu ilham sekolah satu aliran ini senyap begitu sahaja. dan saya sendiri sudah jemu untuk menyentuhnya dalam sebarang tulisan. Malas!

Saya bukannya sesiapa untuk diberi perhatian biarpun apaa yang telah dituliskan itu samalah juga ideanya dengan beberapa pendapat para cendekiawan beberapa hari lalu. Oleh kerana mereka orang terkenal, apa saja yang disentuh mereka adalah 'intan' sedangkan intan itu sama dengan apa ayang saya sentuh. Oleh kerana saya hanyalah orang biasa yang tiada ilmu dan bukan yang cendekia, tulisan saya itu tidak di perhatikan langsung.

jadi saya sudah malas untuk menyentuh perkara ini. Biarlah mereka yang bijaksana berbincang dan memberi pendapat.

No comments:

Post a Comment