Wednesday, June 16, 2010

YANG AKU LIHAT DI THAILAND

Melawat negara Thailand bukanlah sesuatu yang rumit. Singgah di pekan Changlun bergambar, pergin ke Bukit Kayu HItam buat pas sempadan. Bayar RM10 dan tunggu 15 minit, siap. Berjalanlah ke pintu masuk Thailand di Danok.

Di sinilah masalah sikit kerana pintu masuk dikawal. Bukan tentera atau polis yang kawal tetapi perempuan berbaju hijau ini. Entah apa jawatannya, setiap cakapnya di patuhi dan bila dia benarkan barulah kita boleh masuk. Berbaris pula di posa imigresen beberapa jam baru boleh meneruskan perjalanan.



Kalau di Malaysia pasti kereta ini sudah ditahan JPJ atau pihak berkuasa. Ia diubahsuai atau dicipta sendiri oleh pemiliknya dan boleh mendapat lesen kenderaan bermotor dari pihak berkuasa di sana. Kalau di sini pasti akan disoal banyak tentang spesifikasi keselamatan dan sebagainya. Akhirnya kenderaan ciptaansendiri itu tersadai di bangsal ayam.



Iklan sebegini adalah perkara biasa di Thailand. Malah yang lebih dari itu pun boleh dilihat dan dicari.



Menaiki kereta seperti di bawah adalah amalan biasa bagi rakyat Thai. Mereka dalam perjalanan menuju ke pasar sungai. Kalau di Malaysia sudah tentu mesti memakai topi keledar untuk keselamatan.

Di Thailand semua dimanfaatkan. Peniaga begitu sibuk di pasar sungai. Sungai bukan elok sangat. Airnyan hijua berlumut tetapi dimanfaatkan menjadi tempat perniagaan yang begitu laris dan menjadi tumpuan disetiap petang hingga malam. Harga makanan dan minuman hanyalah 200 bath kira-kira RM2 jika di Malaysia.


Di mana sahaja boleh mencari rezeki di Thailand. Peniaga ais krim ini sedang sibuk di hadapan sebuah kedai barang-barang kering buatan Thai.



Biji gajus di hadapan kedai. Kata orang bukan biji gajus asli tetapi hanyalah yang dibuat seperti kuih sahaja. Namun harganya 600 bath sekilo.


Jika dilihat namanya bukan main lagi orang Melayu berniaga di Hatyai. tetapi ternyata pemiliknya adalah keturunan Cina yang menetap di Thailand. Diletakkan nama Melayu untuk menarik pelancong dari Malaysia. Nora Plaza di tengah kota Hatyai yang menjadi salah satu tempat tumpuan pelancong Malaysia.



Dan memang benar ia menjadi tumpuan pelancong Malaysia. Orang ramai berpusu-pusu masuk dan keluar dari plaza tersebut.



Pokok liar hanya boleh tumbuh di tepi-tepi longkang begini. Ia tumbuh di celah-celah simen yang retak kerana tanah digunakan secara maksima untuk hasil pertanian. Rakyat Thai memanfaatkan setiap inci buminya.



Di Malaysia tentu tidak dapat dilihat dawai elektrik begini. Sudah dikabelkan dan dimasukkan ke dalam tanah. Di Thai jika berlaku kerosakan pendawaian ia dibuat pendawaian yang baru. Jika dawai berselirat begitu macam mana hendak dibuat servis pendawaian atau membaiki pendawaian.



No comments:

Post a Comment