Friday, June 11, 2010

KEMOYANG

Kemoyang adalah spesis keladi yang dinamakan ‘Homalomena Sagittifolia'. Ia dipanggil juga sebagai keladi kemoyang. Pokok keladi ini tumbuh liar di hutan dan kawasan-kawasan lembah dan berair. Kebanyakan orang menanamnya sebagai tumbuhan hiasan di dalam pasu.

Pokok ini mempunyai ubi yang berbau wangi dan daunnya berwarna hijau, bekilat dan licin dengan bunga merah yang tirus yang tumbuh di celah-celah daun. Ia membiak melalui rizomnya ataupun secara pecahan ubinya.


Isi batang kemoyang boleh direbus dan air rebusan itu boleh diminum bagi melegakan demam panas.Daun keladi kemoyang boleh digunakan untuk membalut besi tunku wanita yang lepas bersalin. Air rebusan daunnya diminum bagi mengecutkan rahim. Daun yang dilumatkan boleh disapukan bagi melegakna senak perut.




Batang dan daun kemoyang juga boleh dibuat kerabu yang enak. Masak lemak daun kemoyang juga lazat dimakan tetapi untuk kedua-dua masakan ini, daunnya perlu dicelur dengan air panas terlebih dahulu. Di samping lazat dimakan, ia boleh membantu melancarkan perjalanan darah.



Namun begitu, berjumpa dan meminta nasihat doktor adalah langkah terbaik.

1 comment: