Monday, September 1, 2008

SAMBUTAN KEMERDEKAAN CARA KITA

Semalam seluruh rakyat Malaysia menyambut Hari Ulangtahun Kemerdekaan ke 51 dengan penuh meriah. Setiap negeri mengadakan majlis sambutan secara rasmi di Ibu Negeri masing-masing. Negara semakin dewasa sekarang.

Begitu juga di peringkat kebangsaan, acara sambutan diadakan di Dataran Merdeka penuh gemilang seperti tiap-tiap tahun. Orang seperti lupa bahawa hari ini kita semua umat Islam akan mula berpuasa.

Tidak kurang juga sambutan kemerdekaan diadakan di jalan-jalan raya. Penuh sesak dengan kenderaan entah dari mana datangnya. Di lampu-lampu isyarat kenderaan terpaksa berbaris sekitar 4 atau 5 kilometer untuk melepasinya. Motosikal usah dikira lagi banyaknya, mendatangkan bingit telinga.

Yang menarik perhatian adalah golongan remaja bermotosikal yang turut menyambut Hari Kemerdekaan. Kita tidak tahu bagaimana kefahaman mereka tentang erti kemerdekaan. Bagi mereka mungkin erti kemerdekaan adalah bebas. Dengan kata lain boleh berbuat apa sahaja tanpa halangan.

Mereka bermotosikal membawa Jalur Gemilang dengan berbagai cara. Ada yang diikat pada motosikal masing-masing. Ada pula yang menjadikannya selimut semasa menunggang. Setengahnya pula mengikat di leher masing-masing menyebabkan ia kembang seperti Superman sedang terbang.

Menunggang pula dengan berbagai-bagai aksi. Ada pula mengambil kesempatan membawa teman wanita masing-masing, maklumlah, merdeka! Kebanyakannya pula tidak memakai topi keledar. Semuanya mendatangkan bahaya dan mengganggu lalulintas.

Rasanya kefahaman tentang kemerdekaan telah tersasar jauh. Bagi mereka, merdeka bererti bebas. Bebas ke sana ke mari, bebas membawa teman wanita, teman wanita pula bebas mengikut teman lelaki, bebas bermotosikal dengan berbagai aksi. Dan segala-galanya bebas kerana merdeka.

Mereka bermotosikal dalam kumpulan-kumpulan yang ramai dengan membunyikan hon yang amat membingitkan telinga. Kita tidak pasti tujuan mereka berbuat demikian tetapi apa yang jelas mendatangkan rasa kurang senang orang ramai. Keadaan ini amat menggangu kenderaan yang lain dan juga mengundang bahaya.

Dan yang penting dan sedihnya, semuanya remaja MELAYU.

No comments:

Post a Comment