Thursday, September 18, 2008

PERALIHAN KUASA

Peralihan Kuasa tetap akan berlaku. Seperti yang telah diumumkan, tarikh paling akhir untuk tujuan itu ialah pada Jun 2010, iaitu dua tahun dari sekarang. Semua pihak telah menyatakan sokongan dan bersetuju dengan pengumuman perkara tersebut oleh Perdana Menteri. Tidak ada satu suara pun yang membantah.

Dato’ Seri Najib sendiri dengan senang menyatakan sokongan kepada Dato’ Seri Abdullah terus menerajui kerajaan dan beliau terus setia menjadi orang nombor dua. Malah reaksi awal beliau ialah rasa amat terharu dengan kepercayaan DS Abdullah. Hampir sebulan perkara itu menjadi bahan berita akhbar-akhbar tempatan dan luar negara. Orang melihat ia sebagai satu kompromi bagi menangani desakan-desakan supaya DS Abdullah meletak jawatan selepas kekalahan di luar dugaan dalam PRU12 yang lalu.

Itu sudah berlaku beberapa bulan yang lalu. Sekarang nada sudah berbunyi lain pula. Lepas seorang, seorang tokoh bercakap tentang jangkamasa berlaku peralihan kuasa ini yang terlalu lama. Ada suara yang mahu ia dipercepatkan. Yang menjadi tandatanya rakyat, mengapa semasa berhadapan dengan DS Abdullah sebelum ini tidak disebut lngsung tentang perkara itu? Semua telah bersetuju.

DS Muhyiddin Yasin mula mempertikaikan perkara ini. Beliau mahu DS Abdullah memikirkan semula tentang tarikh peralihan kuasa tersebut. Kalau boleh ia mahu dipercepatkan kerana itu adalah desakan rakyat, menurut beliau. Permintaan Muhyiddin inilah yang membawa kepada kemelut terbaru di dalam UMNO sekarang sehingga berlaku persengketaan peribadi antara DS Muhyiddin dengan Datuk Zaid Ibrahim. Rentetan dari perkara tersebut, ditambah dengan isu ISA, membawa kepada perletakan jawatan Zaid Ibrahim.

Mulalah beberapa tokoh lain cuba mencari ‘nama’ dengan membuat komen-komen yang bukan hendak membantu, tetapi lebih kepada parahnya UMNO. Ada yang kata tidak wajar DS Muhyiddin mempertikaikan perkara tersebut. Ada juga suara yang sependapat dengan Muhyiddin. Akhirnya medan pertikaian antara tokoh-tokoh UMNO ini bermula kembali.

Dato’ Seri Najib yang semasa pengumuman DS Abdullah sebelum ini sangat ‘terharu’, telah mula bersuara sebaliknya. Beliau mahu perkara peralihan kuasa ini ditentukan dalam perhimpunan Disember ini. Biar ahli-ahli tentukan bila ia patut berlaku. Sudah lain pula nadanya. Mesej DS Najib lebih kurang sama dengan mesej DS Muhyiddin. Pak Lah tentulah sedar perkara ini.

Kemudian diikuti pula dengan pandangan DS Hishamuddin yang terang-terang menyokong DS Najib supaya perkara peralihan kuasa diputuskan para perwakilan. Pendapat ini dipersetujui oleh DS Mohd Ali Rustam. Semuanya hendak tumpang semangkuk mencari ‘nama’ bagi mencuri tumpuan semasa pemilihan nanti.

Cuma YB Khairi Jamaluddin sahaja yang mempertahankan bapa mertuanya menggesa ahli-ahli akur dengan tarikh peralihan kuasa yang telah diputuskan.

Teringat saya kepada kes Alahyarham Dato’ Harun Idris kira-kira 30 tahun yang lalu. Sehari selepas menyatakan sokongan tidak berbelah-bagi kepada Datuk Harun, orang-orang yang sama juga mencadang dan menyokong undi tidak percaya terhadap beliau. Hari ini mengaku berdiri teguh di belakang Datuk Harun, esoknya pakat-pakat singkirkan beliau dari kerusi Menteri Besar Selangor pada ketika itu. Akhirnya Datuk Ahmad Razali menggantikan Datuk Harun.

Inilah yang dikatakan politik, hari ini kita kawan, esok belum tahu. Orang politik semua faham ini, hendak berpolitik mesti kena jadi orang bijak.

Baru sebulan lebih DS Najib terharu dan menyatakan sokongan terhadap kepimpinan DS Abdullah, sekarang bersama-sama DS Muhyiddin mahu perkara ini diputuskan oleh para ahli dalam perhimpunan Disember ini.

Dan hari ini DS Najib membuat kejutan lagi dengan kembali mempersetujui tarikh 2010 itu setelah DS Abdullah mengumumkan pertukaran kementerian antara mereka berdua. DS Abdullah mengambilalih Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kewangan diserahkan kepada DS Najib.

Macam-macam orang politik masa kini, sukar kita menduga apa akan berlaku esok.

No comments:

Post a Comment