Saturday, April 24, 2021

FAM MEMULAKAN LANGKAH MEMANJAKAN PEMAIN


 Akhirnya terbukti dengan nyata bahawa FAM (Persatuan Bolasepak Malaysia) memanjakan pemain daripada menjaga kredibiliti dan juga keselamatan pengadilnya sendiri. Hukuman sekadar melepaskan batuk di tangga terhadap pemain yang menyentuh pangadil dalam perlawanan mendedahkan bahawa keselamatan dan maruah seorang pengadil tidak mendapat tempat dalam kalangan pegawai FAM.

Alasan bahawa memadai dengan hukuman yang telah dikenakan seolah-olah lebih melindungi pemain dartipada melindungi pengadil dan seterusnya membuka ruang kepada pemain melakukan lagi hal-hal yang boleh mengancam keselamatan para pengadil di dalam padang. Dan FAM pula selepas ini terpaksa mengkategorikan jenis-jenis sentuhan yang bakal diterima pengadil pada masa akan datang bagi memudahkan pengadil menjalankan tugas dan bertindak.

Keputusan yang dibuat mempunyai implikasi yang berbagai-bagai tetapi semuanya berfokus kepada proses memanjakan pemain dan pengadil pula menghadapi keadaan di mana mereka terpaksa mengkategorikan pula jenis sentuhan yang dibuat pemain dan mengambil kira pula jenis pemain samada pemain tempatan atau pemain import serta terpaksa pula mengetahui pasukan mana pemain yang bersalah itu wakili. Lain pasukan, lain pula warna kad yang akan dikeluarkan. Tidak ada jaminan pada masa akan datang pemain berhati-hati atau tidak menyentuh pangadil.

Semua pihak terutama panel yang menjatuhkan hukuman perlu menghayati Undang-undang 12 iaitu Kesalahan-kesalahan Dan Kelakuan Tidak Bersopan. Di dalamnya dengan jelas dihuraikan dan disarankan bentuk hukuman yang sesuai dengan hukuman yang dilakukan termasuk sentuhan kepada pengadil. Di situ tidak ada dinyatakan gred sentuhan dan peringkat hukuman. Waima kesalahan kepada rakan sepasukan, pegawai pasukan,pemain lawan serta pegawai perlawanan dinyatakan dengan jelas sebagai satu kesalahan berat iaitu berkelakuan ganas kerana pada ketika itu pesalah tidak lagi berpegang kepada fikiran waras. Niatnya tetap merujuk kepada kemarahan dan mengikut perasaan.

Sentuhan adalah dikira sebagai ganas, tidak ada kategori khusus tentang jenis sentuhan sebab setiap sentuhan yang dibuat adalah dengan niat provokasi dan melepaskan geram. Kesalahan pemain biar dilihat seperti tidak sengaja atau tanpa niat, ia tetap serupa iaitu berfokus kepada keganasan. Satu ketika dahulu ada pemain negeri dan kebangsaan yang menerima hukuman digantung khidmat mereka berbulan malah bertahun.

FAM khasnya Jawatankuasa Disiplinnya harus  mengambil iktibar dan panduan daripada insiden-insiden terdahulu bahawa tidak ada pemain yang mnyentuh pengadil terlepas begitu sahaja seolah-olah pemainmerupakan anak manja FAM.

ADIOS!!!

 

 

1 comment:

  1. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Ustadz Abdul Nandar berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Ustadz Abdul Nandar yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Ustadz Abdul Nandar Di No 0853-3733-4757 Atau

    ReplyDelete