Saturday, March 31, 2018

PENGADIL BOLASEPAK DARI MALAYSIA UNTUK PIALA DUNIA

Tentulah hebat andainya benar ada sesiapa pengadil bolasepak dari Malaysia disenaraikan untuk Piala Dunia 2018 nanti. Tentu individu itu bertuah orangnya dan yang tumpang naik namanya adalah pihak yang terlibat secara rasmi dalam program pembangunan pengadil di FAM. Malangnya tiada individu yang layak. Selepas Subkhidin Salleh melakar sejarah di Piala Dunia empat tahun lepas, belum nampak pengadil yang berwibawa untuk membawa nama FAM dan Malaysia di pentas dunia biarpun ada beberapa orang mendapat pengiktirafan sebagai pengadil FIFA.

Dalam perkembangan yang sama, ada pihak yang menyentuh tentang pegawai dan program pembangunan pengadil sama ada berfungsi dengan betul atau sebaliknya sehinggakan kita ketandusan pengadil berkelayakan. Malah orang di FAM sendiri musykil tentang peranan PPP di peringkat kebangsaan dan juga peringkat negeri sama ada telah merangka dan melaksanakan program yang berkesan atau tidak. Contoh yang paling ketara adalah PPP di negeri Kedah. Tanyalah KFA.

Saya sebenarnya malas hendak memberi komen apa-apa dalam soal ini kerana saya telah berbuat demikian sudah sekian kali tetapi tiada sedikitpun respon dari mereka yang terlibat samada di pereingkat FAM dan juga negeri. Saya telah pernah menghubungi beberapa pihak di FAM malah telah mengutus surat rasmi kepada YM Tengku Presiden sendiri mengenai hal ini tetapi tidak mendapat sediktpun layanan daripada baginda.

Jadi jika Presiden sendiri tidak memberi respon atau menjawab pendedahan yang saya buat, apatah lagi pegawai-pegawai lain yang hanya menunggu arahan dari presiden sahaja tapi tidak mempunyain inisiatif sendiri. Exco FAM yang menjadi pengerusi pengadil sendiri tahu perkara ini tetapi beliau tidak boleh berbuat apa-apa kononnya kerana saya telah mendedahkan kepada khalayak termasuk surat khabar.

Setiausaha Kehormat KFA telah saya hubungi dengan sekurang-kurangnya 3 surat rasmi, Presiden KFA juga saya kirim sepucuk surat rasmi. Begitu juga dengan CEO yang baru dilantik baru-baru ini. Tetapi semuanya diam membisu mungkin kerana masalah politik akhir-akhir ini. Rata-rata orang di Kedah mengetahui dan menyebut hal PPP ini, tetapi kerana beliau terlalu kebal dan berhubungan rapat dengan Datuk Aminuddin Omar serta Datuk Seri Ahmad Bashah, membuatkan beliau semakin naik tocang.

Tambah-tambah pula baru-baru ini entah atas kapasiti yang sangat misteri, beliau menghadiri mesyuarat di FAM untuk penyelarasan Liga 5 dan pulang dengan tangan kosong tanpa apa-apa maklumat diberikan kepada pengurusan KFA sehinggakan pasukan dari KFA tidak tercatat sebagai layak untuk liga tersebut. Padahal tugas tersebut bukanlah tugas PPP tetapi kerana hubungannya dengan Presiden, Setiausaha Kehormat serta Pegawai Eksekutif, beliau dihantar menjadi wakil KFA. Pengalaman gagal mengambil bahagaian di AFC tidak menjadi iktibar dan pedoman mereka sehingga kini. Siapa PPP yang dihantar menghadiri taklimat yang penting begitu? Inilah politik dalam sukan tanahair!

Dan kerana hal-hal yang tersbut iaitu sibuk menggalas tugas-tugas yang tidak sepatutnya, beliau gagal menyediakan calon-calon untuk peperiksaan pengadil Kelas Tiga FAM yang bermula hari ini 31 Mac 2018. Munasabahkah seorang PPP yang sepatutnya menguruskan pembangunan pengadil hanya dapat mendaftar 2 orang calon. Nasib baik ada orang lain yang lebih prihatin dan berinisiatif mengusahakan untuk pendaftaran 21 orang yang lain menjadikan 23 calon dari KFA.

Tetapi apa nasib mereka dari daerah-daerah lain yang berminat? Tunggu tahun hadapan pula itupun jika PPP menjalankan kerja yang sepatutnya. Tapi kalau begini juga sikap para pegawai di KFA, begini jugalah jadinya. Dan FAM kononnya tidak boleh berbuat apa-apa kerana ini adalah masalah dalaman di KFA. Senang sahaja melepas tangan, beban biar orang lain tanggung.

No comments:

Post a Comment