Thursday, March 1, 2018

KFA YANG EGOIST DAN PEKAK TELINGA

                                                    (Foto ini hanyalah hiasan)

1. Malam ini, seperti yang dijangkakan, pengadil-pengadil yang terlibat dalam perlawanan antara selangor dan Pahang menerima hukuman. Memang sepatutnya mereka menerimanya dan biarlah penerimaan itu secara dada terbuka. Seterusnya ambillah iktibar bahawa membuat keputusan spontan dan selari dengan undang-undang permainan bukanlah satu perkara yang mudah. Mereka perlukan kefahaman yang maksima serta mempunyai kecergasan tahap tertinggi agar dapat berada di kedudukan yang paling wajar untuk melihat setiap insiden.

2. Tegasnya para pengadil mestilah mempunyai pengetahuan tambahan iaitu berkemampuan membaca permainan selain dari pemahaman undang-undang permainan. Inilah faktor yang penting agar stamina dapat digunakan seminima mungkin untuk permainan yang akan mungkin memakan masa dua jam.

3. Perkara inilah yang menjadi tugas utama Pegawai Pembangunan Pengadil yang dilantik oleh KFA, bukannya kerja menggantung jersi di dalam bilik persalinan ketika taklimat perlawanan antara pegawai-pegawai pasukan. PPP mestilah merancang program meningkatkan prestasi pengadil dari segi stamina dan pengetahuan dah 'helah-helah' agar stamina mereka dapat digunakan sebaiknya dalam setiap tugasan.

4. Hal ini tidak berlaku di KFA dan PPPnya dibiarkan bermaharajalela mencampuri segala urusan di KFA sehinggakan Jawatankuasa Pengadil menjadi pak turut sahaja. Padahal kalau diamati PPP yang mesti patuh kepada keputusan JK Pengadil. Tetapi di KFA berlaku sebaliknya. Begitulah bodohnya para pegawai dan pihak pengurusan termasuk Dato' Seri Presiden, Datuk Setiausaha Kehormat dan Pengerusi Jawatankuasa Pengadil sendiri.

5. AJK Pengadil dan Timbalan Pengerusi lagilah lebih menikus demi menjaga diri dan takut terlepas tugasan dan elaun. Mereka langsung tidak berani mempertikaikan segala tindak-tanduk PPP biarpun mereka sedar itu semua salah dan tidak betul. Segala teguran yang diberikan semuanya tidak dipercayai dan dianggap sebagai fitnah.

6. Bagi saya, senang sahaja. Buktikan apa yang saya katakan selama ini semuanya fitnah. Buktikan dan bawa saya ke mahkamah atas dakwaan fitnah. Ini tidak. Bersemuka tidak berani, tapi mencanang ke setiap perjumpaan dan mesyuarat bahawa itu semua adalah fitnah. Harapkan Ketua Pegawai Eksekutif untuk memperbetulkan keadaan karut ini, umpama bercerita kepada orang pekak dan tuli. Sama sahaja menikus dan masuk kandang yang sama.

7. Jadi bagaimana pengadil khasnya di Kedah hendak membangun. dalam tahun 2017 hanya 4 orang yang menduduki peperiksaan kebangsaan dan hanya seorang sahaja yang lulus. Apa kerja PPP sehingga dalam ramai-ramai manusia di Kedah hanya 4 orang yang mendaftar untuk peperiksaan? Akan datang pula tidak lama lagi peperiksaan Kelas Tiga FAM dan hanya 2 orang yang didaftarkan oleh PPP. Nasib baik ada inisiatif orang lain mendaftarkan 18 orang menjadikan 20 semuanya.

8. Ini baru dari segi jumlahnya. Kalau dilihat prestasi, tidak ada pengadil dari KFA yang boleh diletakkan dalam senarai Kelas A di peringkat Kebangsaan. Pihak pengurusan dan Majlis KFA tidak nampakkah semua ini? Tegasnya pihak Majlis KFA ini dianggotai oleh manusia-manusia yang ego dan bertelinga pekak, langsung tidak mahu mendengar dan menerima teguran orang lain.

9. Bila diperkatakan semua ini, kita dianggap memfitnah. Ini kebenaran!

ADIOSSSSS!

No comments:

Post a Comment