Friday, January 26, 2018

NASIHAT KEPADA KFA


Pengumuman Dato’ Seri Ahmad Bashah, Presiden KFA untuk mewujudkan jawatan CEO atau Ketua Pegawai Eksekutif KFA bagi mengendalikan pentadbiran persatuan bolasepak negeri itu, sangat bermakna dan bakal disambut baik para peminat bolasepak negeri Kedah khasnya penyokong Helang Merah.

Setidak-tidaknya dengan adanya CEO tersebut, dapatlah diselamatkan persdatuan dari terjerumus sekali lagi dalam kemelut kesilapan yang menyebabkan pasukan gagal layak ke Liga Kelab  Asia tahun lalu. Sekurang-kurangnya CEO dapat menjalankan tugas dengan baik dan memantau segala aspek pentadbiran agar perkara ayang serupa tidak berulang.

Hendak mengharapkan para pegawai-pegawai yang dipilih dalam pertandingan setiap kali pemilihan exco tentu membebankan kerana rata-rata pegawai yang menjawat jawatan dalam persatuan adalah tokoh-tokoh politik yang mempunyai komitmen yang lain. Itulah yang berlaku sebelum ini di KFA. Dari presiden hinggalah ke pegawai bawahan juga adalah orang politik.

Dan tokoh-tokoh ini bukannya datang setiap kali mesyuarat, malah kadang-kadang sampai setahun tidak bermesyuarat kerana mereka ada komitmen politik yang lebih penting daripada bolasepak. Ambil contoh Jawatankuasa Pengadil KFA, pada tahun 2016 langsung tidak bermesyuarat tetapi peruntukan keluar seperti biasa juga.

Semoga dengan adanya CEO yang dibayar gaji dan elaun, tentulah pentadbiaran KFA nanti akan lebih mantap dan berwibawa. Begitulah harapan semua peminat dan juga seluruh rakyat Kedah ini. Walau bagaimanapun semua ini bergantung kepada siapa yang dipilih menjawat jawatan tersebut. Namun secara rawak kita bolehlah berfikir bahawa orang yang akan dilantik nanti tentulah individu yang berwibawa dan berkebolehan. Tentulah orang itu mempunyai pengetahuan yang luas dalamm pentadbiaran badan sukan dan juga tahu selok belok bolasepak dan faham dengan sejarah persatuan bolasepak itu sendiri.   
 
Tetapi jika jawatan penting itu diberikan kepada orang baru yang langsung tidak tahu selok belok pentadbiran dan pengurusan, tentulah hasrat itu menjadi sia-sia. Lebih-lebih lagi jika individu tersebut langsung tidak dikenali dalam arena bolasepak negara dan juga di Kedah ini. Jadi pihak pengurusan khasnya Dato’ Seri Presedin dan juga Dato’ Setiausaha Kehormat mestilah membuat kajian dan pemerhatian dengan teliti terhadap calon-calon yang tersenarai.

Bukannya tyidak ada tokoh yang boleh menggalas tanggungjawab tersebut di negeri Kedah ini. Ada beberapa orang yang sesuai dan bijak mentadbir. Ada juga yang telah bersara dari jawatan kerajaan tetapi masih berwibawa menggalas tugas berat itu. Ada juga antara pegawai eksekutif KFA sendiri yang boleh diberi tanggungjawab ini. Rasanya tidak moleh kalau nama-nama mereka disebut tetapi memadai dicadangkan pihak pengurusan KFA melihat kembali tokoh-tokoh yang menaikkan nama negara dalam sukan tanah air yang ada di KFA.

Ada dalam kalangan eksdekutif KFA sendiri yang tyelah menunjukkan kebolehan tersendiri. Lihat kembali ketika Sukan SEA baru-baru ini, ada tokoh di KFA menjalankan tugas pentadbiran di peringkat kebnangsaan dan pengendaliannya berjalan lancar serta boleh di beri "A". Beliau pernah menggalas tugas menguruskan unit sukan di UUM dan bersara dengan cemerlang. Begitu juga dengan PPP negeri kedah yang begitu berwibawa, seorang diri tanpa bantuan jawatankuasa beliau boleh mengendalikan pengurusan pengadil bolasepak KFA dengan jayanya.


Bagaimanapun, Presiden dan Setiausaha Kehormat tentulah orang yang pragmatik dan dapat menilai setiap individu yang ada di KFA. Dan mereka tahu siapa dalam kalangan eksekutif ini yang berwibawa. Cuma janganlah tersalah pilih kerana akibatnya sangat buruk.                                   

No comments:

Post a Comment