Tuesday, January 30, 2018

JANGAN NASI MENJADI BUBUR


Sekali pandang dan sepintas lalu berfikir, mudah sahaja. Perkara boleh beres dengan senang tanpa masalah. Tetapi hakikatnya memang payah dan rumit. Hendak puaskan hati pihak-pihak tertentu, satu hal. Tetapi mahu melancarkan kerja dan menguntungkan semua pihak, satu hal yang lain.

Inilah yang perlu difikir pengurusan KFA. Melantik CEO atau Ketua Pegawai Eksekutif memang satu perkara mudah jika dilihat sekilas pandang. Apa susahnya, dapatkan nasihat dari beberpa orang dan teliti jika ada permohonan tertentu, buat penilaian sebaiknya, lantik sahaja. Harapan orang itu boleh jalankan tugas belum tentu sebab kita tiada sebarang rekod tentang kerjayanya sebelum ini. Kita anggap orang Kedah tentulah akan berbakti untuk Kedah sepenuh hati. Lantik sahaja orang Kubang Pasu dan biarkan KFA menjadi JFA

Pilihlah orang yang betul-betul berwibawa untuk menggalas tugas yang berat ini. Jangan pisang berbuah dua kali. KFA sudah berpengalaman bagaimana jika pegawai eksekutif jalankan tutgas sambil lewa. Kegagalan mendapat lesen AFC adalah pengajaran berguna untuk kita supaya kita berhati-hati memilih orang bertugas.

Pilihlah orang yang sudah ada rekod cemerlang menjalankan tugas. Ada individu yang bersara dengan tugas cemerlang mengendalikan Pusat Sukan di universiti di utara Kedah ini. Berdasarkan penglibatan dan pencapaian beliau dalam bidang pengendalian sukan-sukan berprestij di Kedah dan juga Malaysia, orang ini difikirkan layak. Walaupun usianya sudah meningkat tetapi masih aktif dan masih menganggotai Jawatankuasa Eksekutif KFA.

Kalau setakat usia muda dan berminat, tidaklah mencukupi untuk menggalas tugas yang mencabar ini. Rekod pencapaian dalam menjalankan tugas itu amat penting dirujuk dan diamabil kira. Jangan nasi menjadi bubur.

No comments:

Post a Comment