Sunday, December 31, 2017

KFA: BELAJARLAH DARI KESILAPAN


Sebut sahaja nama pasukan Helang Merah, semua peminat teruja dengan pencapaiannya yang dilihat sukar digugat kecuali terlepas Piala Malaysia. Walaupun terlepas piala berprestij itu, pasuka Helang Merah tetap tidak tergugat kedudukannya sebagai sebuah pasukan yang mantap dan padu. Dan kebanggaan peminat ini dikongsi pula para pegawai dan pihak pengurusan persatuan bolasepak negeri jelapang padi itu.

Namun di sebalik kejayaan demi kejayaan, KFA masih juga tidak mahu belajar dari kesilapan-kesilapan lalu dalam usaha meningkatkan pentadbiran persatuan dan juga pengurusan pasukan. Selagi tidaka dirombak dana disusun semula organisasi mereka, selagi itulah KFA dan pasukan tidak ke mana biarpun gah di persada liga.

Kegagalan menyertai kejohanan AFC bukti jelas betapa tidak peka para pegawai dari pengurusan hingga kepada pentadbiran persatuan. Hanya kerana kelalaian yang sedikit mengakibatkan kerosakan yang sangat ketara. Helang Merah gagal menyertai kejohanan peringkat tinggi yang menjadi idaman setiap pasukan. Masakan dalam banyak-banyak bijak pandai dan penuh pengalaman boleh terleka dan tidak menyediakan penyata kewangan yang sepatutnya.

Biasalah bila semua jawatan dijawat oleh para politikus dan orang yang hanya 'syok sendiri' dalam pengurusan bolasepak. Orang politik manalah ada masa hendak mengambil tahu perkara-perkara sebegitu. Mereka hanya berharap dan mempercayai para pegawai atau wakil mereka sahaja dan kebetulan pula wakil mereka adalah orang yang hanya suka-suka dengan bolasepak tetapi tidak tahu peranan mereka.

Kabarnya kali ini, untuk musim 2018, KFA melantik pengurusan baru untuk pasuka Helang Merah dan orangnya pula adalah yang cukup mahir dengan bolasepak. Kebetulan pula adalah bekas pemain ternama yang pernah beraksi dengan pasukan Helang Merah yang dulunya dikenali sebagai pasukan Hijau Kuning. Malangnya orang tidak tahu lagi bagaimana latarbelakang dan kebolehan beliau dalam pentadbiran. Orang hanya tahu dia adalah bekas pemain yang handal dan disegani tetapi orang tidak tahu keupayaan mentadbir yang ada padanya.

Kita lihatlah nanti apa yang boleh dilakukannya.

Adios!

No comments:

Post a Comment