Tuesday, July 25, 2017

INDAH KABAR DARI RUPA


Membaca akhbar semalam, suatu bentuk keyakinan terhadap FAM mungkin boleh menjadi kenyataan andainya bukan INDAH KABAR DARI RUPA. Apa tidaknya, andainya benar seperti dikata, sudah tentu surat saya kepada Presiden FAM sudah diambil tindakan. Walaupun saya bukan seorang ahli politik, juga bukan dalam kalangan putera raja atau orang ternama, tetapi saya pasti adalah dalam kalangan rakyat yang cintakan sukan bolasepak dan juga insan yang mengambil berat terhadap perkembangan bolasepak tanah air khasnya dalam bidang pengadilan yang sekarang ini banyak dipertikaikan.

Ternyata selepas berbulan surat tersebut dikirimkan, rasanya ia belum dibuka ataupun jika dibuka ia tidak dibaca ataupun jika dibaca, ia tidak penting kerana datangnya dari rakyat biasa dan hanyalah 'ikan bilis' dalam bidang pengadilan bolasepak di Malaysia. Orang tidak tahu, malah kalau tahupun, orang sudah lupa semua jasa dan bakti yang telah insan kerdil ini sumbangkan dalam bidang pengadilan dan bolasepak di negeri Kedah ini. Malah jika diimbas, tokoh-tokoh pengadil dan juga 'guru-guru' pengadil yang masih aktif di Kedah dan sebahagiannya di FAM adalah 'hasiltangan' manusia kerdil inilah.

Tanyalah Tuan Haji Subkhiddin Salleh, tanyalah Tuan Ahmad Khalidi Suphian, tanyalah Tuan Rosmahadi Hashim di Kedah dan kebanyakan Ahli Jawatankuasa Pengadil KFA siapa yang memberi ilmu dan juga semangat ketika mereka baru mengenali 'PENGADIL' ketika mula berjinak-jinak dengan baju hitam mereka. Tanyalah orang-orang lama di KFA, siapa yang mencalonkan Tuan Zaber untuk dibawa menduduki peperiksaan Pengadil Kebangsaan di Kelana Jaya suatu ketika dahulu.

Tuan Subkhiddin pernah 'lempar baju' tanda kecewa beliau kerana gagal mengadili perlawanan dengan baik di padang UUM suatu ketika dahulu. Dia mungkin lupa siapa yang MEMUJUK dan memberi semangat kepada beliau untuk terus mengambil semula baju hitamnya pada petang tersebut. Manusia yang dianggap kerdil inilah yang terus tidak jemu memberi semangat untuk terus bergiat sehingga beliau boleh mencapat tahap yang ada sekarang. Manusia kerdil inilha juga yang berkelana ke setiap daerah di Kedah ini merencana dan memberi kursus bagi mencungkil bakat-bakal baru dalam bidang pengadilan.

Jadi adakah saya 'manusia kerdil' dalam kalangan para pengadil yang ada sekarang? Layakkah manusia kerdil ini dibuang dan dilemparkan begitu saja tanpa mengira maruah dan harga dirinya?

Berbalik kepada surat saya kepada TMJ atau Presiden FAM, saya tulis atas kesedaran bahawa baginda sahaja yang dapat memberi keadilan kepada situasi yang melanda Jawatankuasa Pengadil KFA ketika saya amasih lagi berada dalam senarai AJKnya. baginda sahaja yang boleh bertindak dengan adil melalui kata-kata yang sangat bersemangat. Dan sebagai insan yang teraniaya dengan kemelut yang melanda Jawatankuasa Pengadil KFA, saya memberanikan diri menulis kerana tiada apa-apa tindakan dari pihak lain yang telah saya adukan.

Rupa-rupanya semua itu Indah Kabar Dari Rupa belaka. baginda juga sama seperti orang lain, bercakap berdegar-degar tetapi tiada apa yang memberi makna. Umpama meriam buluh, bunyi sahaja kuat tetapi angin sahaja yang keluar. Surat saya itu belum juga berjawab. Siasatan mungkin tidak perlu lagi kerana yang penting biar rakyat melihat yang baik-baik sahaja. Yang buruk usah didedahkan kerana akibatnya merana badan.

Dan kami yang teraniaya biar terus dianaiaya. Orang yang membuat aduan dikenakan tindakan tewtapi orang yang kena adu terus-terusan dengan sikap sombong dan angkuhnya. jadi tidak hairanlah orang seperti Dollah salleh pun di kenakan tindakan. Jadi kami yang teraaniaya biar terusa teraniaya.

Akhirnya mutu pengadilan terus menjadi polemik dalam sukan tanahair kerana masing-masing pegawai adalah orang politik dan sentiasa bermain politik!

No comments:

Post a Comment