Sunday, April 19, 2015

TEMPOH WAJAR YANG MACAM MANA LAGI?


1. FAM sebuah badan sukan yang bertanggungjawab dalam semua aspek permainan bolasepak. Bermula dengan pentadbiran, seterusnya mengenai pengurusan, penubuhan pasukan, latihan, kejohanan, kejurulatihan, pengadilan dan juga pembangunan bolasepak, semuanya berada di bawah tangan FAM. Hebat sekali dan sudah tentulah badan ini memerlukan kewangan yang bukan sedikit. Tetapi itu bukan masalah bagi FAM. 

2. Namun FAM tidak mahu belajar dari kesilapan-kesilapan lalu terutama dalam aspek penubuhan pasukan. Kelemahan menubuhkan pasukan terbaik semakin turun grafnya sehingga kedudukan negara dalam arena bolasepak antarabangsa kian menurun dari setahun ke setahun. baru-baru ini jatuh ke tangga 164 malah lebih rendah dari negara Asean yang lain.

3. Apa sudah jadi?

4. Pertukaran demi pertukaran jurulatih tidak membawa sinar kepada FAM malah semakin menjunam 'ranking'nya. Apa tidaknya, lihat saja sekarang. Dolah Salleh tidak berupaya mengembalikan kegemilangan apatah lagi meningkatkan 'ranking' itu. malah setiap kali berlaku pertukaran jurulatih, benda yang sama juga diperkatakan, "Berilah masa", "Berilah peluang" kepada jurulatih baru itu.

5. Akhbar hari ini mendedahkan perekara yang serupa. Kita diminta memberi masa yang lebih panjang kepada Dolah Salleh melakukan persiapan pasukan. Lebih masa yangt bagaimana lagi? Beliau bukan orang baru dalam bolasepak. Beliau bukan sebulan dua menjadi jurulatih. Pengalaman yangf ada pada diri Dolah Salleh bukan sedikit. Kalau setiap kali dilantik jurulatih kita mesti beri masa membentuk pasukan, mencuba pemain baru, beri peluang atur strategi, sampai bila tahap bolasepak negara macam itu juga.

6. sepatutnya beliau sudah tahu mana pemain yang berpotensi. Beliau sudah patut masak dengan strategi dan beliau tentu sudah tahu macam mana hendak menggilap permainan. Begitulah sepatutnya jurulatih yang punya pengalaman. kalau setiap kali tukar jurulatih baru nak mengkaji pemain yang bagus, baru nak susun strategi dan mesti beri masa, siapapun boleh jadi jurulatih.

7. Percayalah, bolasepak Malaysia sebenarnya tidak perlu menunggu masa lagi. Dan jurulatih usah ambil terlalu banyak masa.

No comments:

Post a Comment