Thursday, December 24, 2009

TIADA LANGSUNG SUMBANGAN GURU MEREKA?

Hari ini keputusan PMR diumumkan dan para pelajar yang berjaya dengan cemerlang bersorak gembira mulai jam 1o pagi di sekolah masing-masing. Sebelum itu bermula jam 9 Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Datuk Alimuddin mengumumkan dengan gembiranya kerana peningkatan mata dari 2.83 kepada 2.74 sehingga 2 kali beliau ulangkan bahawa semakin kurang mata diperolehi, semakin bagus keputusan.

Tetapi bukan itu perkara yang hendak dibicarakan.

Rata-rata pelajar yang diwawncara selepas keputusan ternyata begitu riang dan dengan bangga sekali sampai ada yang menitiskan air mata. Ada pula yang berplukan dengan ibu-bapa masing-masing serta saudara-mara.

Yang saya tumpang sedih adalah kepada guru-guru mereka. Sudahlah tidak difokuskan langsung dalam gambar-gambar di kaca TV, malah para pelajar tersebut pun tidak ada yang menyentuh langsung tentang peranan guru-guru ini. Tak ada seorang pun yang menyatakan rasa terimakasih kepada guru dan menyanjung sumbangan guru terhadap kejayaan mereka.

yang disebutkan adalah berkat doa para ibu dan bapa. Ada yang terharu kerana pengorbanan ibu-bapa berjaga sehingga larut malam menemani anak mereka membaca buku. Ada pula yang menyebut tentang kelas tuisyen dan sokongan rakan-rakan.

Guru mereka? Tidak ada peranan langsung?

Agaknya budak-budak berjumlah 28,000 yang mendapat semua A sudah lupa kepada insan yang sentiasa memberi dorongan dan motivasi sepanjang masa.

Begitulah setiap kali selepas peperiksaan baik PMR, SPM ataupun STPM. Guru sentiasa dilupakan apabila telah berjaya sebaliknya guru menjadi sasaran apabila keputusan tidak memuaskan.

No comments:

Post a Comment