Tuesday, May 12, 2009

KISAH PALING LUCU ABAD INI

Sebelum pergi jauh, saya ingin mengucapkan tahniah kepada seluruh rakyat Perak kerana telah berjaya mencipta satu sejarah pada hari ini. Nanti anak cucu kita di kemudian hari akan membaca dan mengenang apa yang berlaku hari ini bahawa datuknenek mereka telah mencatat satu peristiwa pada hari ini, 12 Mei 2009.

Inilah kali pertama terjadi ada dua orang Menteri Besar bagi sebuah negeri dalam satu masa. Mana pernah berlaku? inilah kali pertama, dan diciptakan oleh rakyat negeri terbesar di Malaysia iaitu Perak. Inilah kisah paling lucu abad ini.

Mahkamah memutuskan bahawa Mohammad Nizar adalah Menteri Besar yang sah setelah kedudukan itu 'dirampas' oleh Zambery beberapa bulan. Dan hari ini pula Zambery mendapat perintah mahkamah keputusan semalam ditangguhkan menunggu proses rayuan dari pihak Zambery.

Akan kecoh lagilah negeri Perak. Kemelut tidak akan selesai, sekurang-kurangnya 100 hari lagi. Semuanya diciptakan oleh rakyat Perak sendiri atas nama demokrasi kononnya. Nah! Sekarang berdepanlah dengan ceritera paling melucukan. Nizar tentu mahu menjalankan tugas MB dengan segera sedangkan Zambery masih berpegang bahawa keputusan mahkamah itu ditangguhkan dahulu buat sementara.

Masing-masing mahu menegakkan benang basah, seperti kata Perdana Menteri. Masing-masing mahu menyatakan pihak mereka benar dan pihak yang satu lagi salah. Hingga titah Sultan tidak dipedulikan. Maruah bangsa digadaikan. Gila kuasa diutamakan dan disokong.

Rakyat Perak sendiri yang memutuskan untuk memberi keputusan PRU12 begitu rupa sehingga sekarang masing-masing BN dan Pakatan Rakyat mempunyai 28 kerusi. Harapkan 3 wakil Bebas itu sahaja hendak menyokong siapa. Buat masa sekarang mereka menyokong BN. Mana tahu Pakatan Rakyat 'membeli' pula 3 'katak' ini.

Sama-samalah kita lihat. Apapun, tahniah diucapkan kepada rakyat Perak keseluruhannya.

No comments:

Post a Comment