Saturday, April 11, 2009

PILIHANRAYA KECIL SATU STRATERGI ANWAR


(Baru-baru ini di Bukit Gantang)
Selepas dua bukit dan satu batang mencapai noktahnya pada 7 April lalu, apa pula langkah pembangkang seterusnya? Apa pula langkah Anwar dan Pakatan Rakyat bagi menggugat kestabilan politik negara? Sudah berapa Pilihanraya Kecil yang keputusannya berpihak kepada Pakatan Rakyat menjelaskan lagi strategi dan taktik Anwar amat menjadi.

Anwar seperti merangkakan setiap pilihanraya Kecil untuk menguji populeritinya. Setiap satunya tidak berjalan serentak. Semua pilihanraya kecil seperti diatur begitu rupa satu lepas satu. Dengan kaedah ini gerakan refomasi yang dilaungkannya akan diingati rakyat sepanjang masa.

Tiga Pilihanraya Kecil baru-baru ini diadakan serentak pun atas sebab Wakil-wakil Rakyat di dua kawasan meninggal dunia. Itupun sudah terdengar cakap-cakap kurang sedap dari kem Anwar tidak setuju dengan keputusan SPR mengadakannya serentak dengan Bukit Selambau.

Selepas Bukit Selambau, lihatlah nanti, ada lagi pilihanraya yang lain. Dewan Undangan Negeri Penanti di Seberang Perai sudah tentu dalam senarai berikutnya ekoran masalah pendakwaan yang dihadapi Wakil Rakyatnya. Sekali lagi negara akan digegarkan dengan kempen-kempen agresif parti-parti yang bertanding. Masalah perundangan yang dihadapi Mohd Fairuz Khairuddin memungkinkan satu pilihanraya pula.

Bila ada pilihanraya sahaja, rakyat akan mengingati refomasi Anwar. Dan terbayang corak refomasi dan demonstrasi yang menjadi ‘trademark’ saudara kita dalam PKR ini. Akan ada kempen agresif fitnah dan tohmah terhadap kerajaan seolah-olah tidak ada satu pun kebaikan yang dilakukan BN.

Selepas Penanti, Bukit Lanjan pula tentu dalam senarai akan ada Pilihanraya Kecil. Elizabeth Wong diarah bercuti dan menyambung lagi cutinya. Agak lama sedikit nanti, bila rakyat hampir hendak melupakan ketegangan politik tanahair, pasti ‘nyonya’ itu akan kembali membuat kejutan dengan meletak jawatan EXCO dan ADUN.

Pilihanraya Kecil akan diadakan lagi selepas Elizabeth Wong meletak jawatan. Dan nama Brother Anwar akan menjadi sebutan lagi. Secara tidak langsung beliau akan menjadi lebih populer. Gerakan refomasinya akan diingati sepanjang masa. Tidak hairanlah Pakatan Rakyat sentiasa memenangi setiap kali Pilihanraya Kecil.

No comments:

Post a Comment