Tuesday, February 13, 2018

LAIN BENGKAK LAIN YANG BERNANAH


Melihat gambar di atas, kembalilah nostalgia dalam diri tentang aktiviti masa lalu dalam bidang pengadilan bolasepak. Dahulu, sejak bolasepak negara belum memasuki era profesional, setiap kali diadakan kursus pengadilan bolasepak, sudah pasti akan turut terlibat bersama beberapa rakan regular. Kami satu pasukan saring sahaja diamanahkan mengendali kursus untuk pengadil baru dan juga untuk mengadakan kursus ulangkaji.

Tetapi itu zaman dahulu. Sekarang bila KFA dan bolasepak negara sudah menjadi profesional sepenuhnya, tenasga kami tidak diperlukan lagi kerana FAM telah memperkenalkan jawatan baru untuk tujuan ini iaitu PEGAWAI PEMBANGUNAN PENGADIL. Sudah tentu segala perancangan dan program kursus dibuat dan dilaksanakan oleh pegawai yang dilantik khas ini. Itulah yang sepatutnya.


Tetapi segalanya mungkin tidak terlaksana. PPP entah di mana dan apakah program yang dilaksanaknnya. Tiada siapa tahu langkah yang diambil oleh Jawatankuasa Pengadil dan juga PPP dalam hal ini. Semenjak saya berada di dalam Jawatankuasa Pengadil KFA sehinggalah saya disingkirkan pada 22 Januari 2017, tiada sekalipun kursus sebegini diadakan.


Jadi apabila melihat kesungguhan PersatuanPengadil Kota Setar mengorak langkah mengadakan kursus untuk para pengadil baru bersekali dengan latihan amali mengangkat bendera, kembang rasa hati kerana ada juga dilihat inisiatif dari orang-orang yang tiada nama dalam KFA mengendalikan perkara yang sebegini. Tahniah kepada mereka dan seluruh jawatankuasa Persaruan Pengadil Bolasepak Daerah Kota Setar.


Yang menghairankan banyak pihak, di mana PPP negeri Kedah berada pada kwaktu ini. Kelibatnya langsung tidak kelihatan padahal perkara begini adalha tanggungjawab beliau. Di mana PPP menghilangkan diri atau sengaja tidak mahu terlibat kerana sudah tentu dia tidak ada nama dalam kegiatan ini. Atau merasa malu kerana orang lain lebih pandai mengatur langkah ke arah meningkatkan jumlah dan mutu pengadil di negeri Kedah.

Walau apapun, manfaatnya akan berbalik kepada KFA. Tahniah diucapkan kepada pihak yang terlibat dan PPP patutlah buangkan segala rasa malu dan bongkak dan iktirafkanlah kegiatan ini walaupun bukan datang dari anda. Kata orang, lain yang bengkak lain pula yang bernanah. Orang lain yang sepatutnya bertanggungjawab, orang lain pula yang melaksanakannya.

Adios!

No comments: