Sunday, July 21, 2013

BAHASA MELAYU: MEREKA TIDAK BERUSAHA ATAU TIDAK SUKA?

Malam tadi semasa siaran berita di TV1 kita berpeluang menonton temuramah stesen Tv itu dengan Imam Mekah yang datang sebagai Imam Jemputan ke negara ini. Sudah menjadi kelaziman negara khasnya kerajaan-kerajaan negeri menjemput imam dari Mekah untuk mengimamkan solat tarawih di beberpa masjid.

Apa yang menarik dalam temuramah tersebut bukan apa yang disampaikannya tetapi bahasa yang Imam tersebut gunakan, Bahasa Melayu yang cukup meyakinkan. Fasih sebutannya dan kena pula nahunya. Kita yang Melayu sendiri pun kadang-kadang 'hentam keromo' tanpa mengambil kira sangat susunan ayat dan perkataan. 

Betapa mudahnya kalau mahu belajar dan bertutur Bahasa Melayu. Beliau yang telah datang sebanyak 14 kali ke negara ini, berupaya bercakap seperti orang Melayu malah lebih baik dari Melayu sendiri, bagaimana pula kaum-kaum yang lain yang mengaku sebagai rakyat negara ini? Kaum-kaum ini yang tinggal tetap di negara ini dari kecil hingga dewasa, malah ada yang telah menetap selama lebih 50 tahun masih tidak boleh menguasai bahasa Kebangsaan itu.

Imam tersebut hanyalah tinggal di negara ini untuk tempoh sebulan (Ramadan sahaja) dan dalam tempoh 14 kali datang sudah boleh menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Tak malukah kita? Mengaku rakyat negara ini dan tinggal setiap hari selama lebih 50 tahun, tetap tidak boleh kuasainya.

Adakah mereka tidak berusaha untk belajar atau memang sengaja tidak suka berbahasa kita? 

Fikir-fikirkanlah!

No comments:

Post a Comment