Monday, June 1, 2015

KAMBING-HITAM DALAM BOLASEPAK ADALAH PENGADIL

1. Sehari dua ini beberapa blog dan Laman fb meriah dengan rentetan hasil perlawanan Malaysia dengan Timor Lesete yang berkesudahan dengan Malaysia menang satu gol tanpa balas. Tetapi bukan keputusan perlawanan itu yang menjadi fokus perbincangan tetapi pengadil menjadi sasaran kritikan. Ramai yang tidak berpuas hati tentang nasib yang menimpa pemain Malaysia, Nazmi Faiz hasil dari kad merah atau keputusan buang padang oleh pengadil yang diterimanaya.

2. Ramai yang tidak bersetuju dengan keputusan pewngadil tersebut kerana menurut mereka perbuatan tersebut bukan disengajakan dan bukan ditujukan kepada pemain pihak lawan. Ada yang berkata pengadil tersilap membuat keputusan. Ada yang lebih pedas lagi mendakwa pengadil tersebut terlebih belajar sehingga begitu yakin bahawa Nazmi Faiz meludah pemain lawan.

3. Dan yang paling pelik para pengulas sukan di radio dan TV memainkan isu ini seolah-olah mereka terlalu mahir dengan pengadilan bolasepak. Perbuatan meludah itu dianggap tidak sengaja dan disebut berulangkali seolah-olah memainkan perang saraf dan provokasi untuk memberikan satu persepsi negatif terhadap pengadil.

4. Yang jelas manusia berbaju hitam itu menjadi mangsa. Hendak menjawab kritikan tentu tidak mungkin kerana kebiasaan para pengadil berpegang pada satu etika iaitu tidak akan memberi komen atau menjawab persoalan-persoalan, tidak seperti hakim di mahkamah. Dan mereka, para pengadil ini, akan terus menjadi kambing hitam setiap kali ada insiden di padang. Kita sudah lihat sebelum ini dalam pertandingan akhir Piala FA, pengadil dikutuk habis-habisan. Ramai yang bercakap tentang mutu pengadilan sedangkan pengadil itu tidak berbuat salah pun. Keputusannya tepat dan baik.

5. Kita harus ingat bahawa pengadil bolasepak adalah orang yang paling hampir dengan sebarang insiden. Tiada orang lain yang sehampir beliau dan mereka telah dilatih untuk mengenali setiap kesalahan yang dilakukan dan mereka juga dapat membaca setiap gerak dan niat pemain-pemain di setiap kesalahan yang dikesan. Jadi janganlah orang lain yang duduk di 'grand-stand' atau di bilik khas boleh melihat dengan jelas apa yang berlaku.

6. Yang pentingnya, kita harus memahami peraturan dan undang-undang permainan. Kita juga haruslah memahami dan dapat mentafsirkan undang-undang itu dengan baik kerana tafsirannya lebih memberi makna. Dah pengadil sahaja yang tahu sengaja atau tidak setiap kesalahan pemain. Pengadil juga ada kuasa 'budi bicara' dalam melaksanakan sesuatu keputusan. Mereka juga dibantu oleh beberapa pembantu pengadil yang tentunya memberim kerjasama sepenuhnya kepada beliau.

7. Sekian. Selamat bertugas para pengadil sekelian.

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI