Saturday, July 27, 2013

KENARI TERBANG TINGGI 3

Sebelum pergi jauh, ingin sekali saya ucapkan tahniah kepada Datuk Mukriz Mahathir yang dipilih memegang jawatan Presiden Persatuan Bolasepak Kedah yang baru menggantikan Dato' Seri Azizan. Biar bagaimana payah pun, misi mengembalikan kegemilangan bolasepak negeri Kedah yang sekian lama merosot teruk tetap menjadi agenda utama di bawah kepimpinan baru ini. Semoga perlantikan Datuk Mukriz memberi inspirasi baru kepada pentadbiran KFA sendiri.

Tegasnya, siapapun menjawat jawatan presiden adalah perkara biasa tetapi jika pentadbiran KFA masih juga seperti sebelum ini, sampai bilapun KENARI tetap juga tidak tinggi terbangnya. Pentadbiaran KFA mesti kembali kepada keadaan ketika Datuk ahmad Basri (Allahyarham) menjadi Timbalan Presidennya. Pada ketika itu Kenari amat disegani lawan. Kenari bukan pasukan belasahan.

KFA patut meletakkan orang yang benar-benar 'orang bola' dalam senarai kepimpinannya, bukan setakat orang yang pandai mentadbir tetapi tidak faham bolasepak. Kalaua masih juga memilih pentadbir yang tidak faham tentang 'padang bola', jadilah seperti sebelum ini.

Dapatkan pegawai yang memahami bidang itu. Pilihlah jurulatih yang betul-betul berjaya, bukan mengambil jurulatih yang tidak diperlukan pasukan yang lain. Lihatlah apa yang telah terjadi kepada Ahmad Yusof dan Wan Jamak di Kedah semasa memimpin KENARI.

Lihat juga apa yang berlaku dalam bidang kepengadilan bolasepak di KFA. Berapa ramai pengadil  dan bekas pengadil yang berwibawa membawa diri berdaftar dengan persatuan negeri lain kerana sesuatu yang tidak munasabah berlaku di Kedah. Dan bukalah mata, berapa orang pengadil dari Kedah yang berada di dalam senarai pengadil FAM? Ini membuktikan bahawa Jawatankuasa Pengadil sendiri tidak berfungsi dengan baik. Bagaimana pula dengan pembangunan pengadil bolasepak di Kedah?

Semua aspek ini perlu diperhatikan oleh Presiden baru KFA, bukan setakat mendengar laporan dari para pegawai yang sama ketika Kedah merudum dahulu. Jika perlu, lantiklah pegawai-pegawai yang baru menyulami para pegawai yang sedia ada.

Dan didoakan semoga KENARI terbang tinggi musim akan datang, lebih-lebih lagi di bawah kepimpinan baru ini.

Tahniah!!


No comments: