Tuesday, May 25, 2010

POKOK DUKUNG ANAK

(Dukung Anak tumbuh di tepi dinding rumah)

Pokok Dukung Anak atau ‘Phillantus Niruri’ ini biasanya tumbuh di tepi-tepi longkang atau menumpang tumbuh di sisi pokok-pokok hiasan yang lain. Ia dianggap sebagai rumpai dan biasanya dibuang begitu sahaja kerana didapati mengganggu pertumbuhan pokok lain yang dikehendaki.



Pokok dukung anak berdaun kecil dan daunnya berselang-seli pada tangkai yang panjang kira-kira 15 sm. Ia mempunyai buah yang kecil berwarna merah dan hijau. Kerana itu kadang-kadang dipanggil pokok amin buah. Cara pembiakannya adalah melalui biji benih.



Keseluruhan pokok dukung anak mempunyai kegunaan dalam perubatan tradisional. Berbagai penyakit boleh dirawat dengannya seperti bronkaitis, kusta, anemia dan juga asma. Ada orang menggunakannya bagi merawat kelenjar kencing dan berak berdarah.


(Tumbuh di celah pokok hiasan yang lain)

Buahnya digunakan untuk merawat luka, kudis buta, kurap dan panau. Aakarnya yang masih segar berguna untuk raatan penyakit kuning pada bayi dan kanak-kanak.Bisa gigitan ular juga boleh dirawat dengan daunnya yang dilumatkan dan disapu pada tempat gigitan. Rawatan yang didapati sangat berjaya adalah rawatan hepatitis B.

Walau apapun, berjumpa dan meminta nasihat doktor adalah langkah terbaik.



No comments:

Post a Comment