Sunday, March 14, 2010

MAKTAB RENDAH SAINS MARA

Dato” Seri Idris Jusuh gelak besar dan tersenyum hingga ke telinga melihat kejayaan MRSM mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM 2009 yang baru diumumkan minggu lepas. Kejayaan mengekalkan tradisi kelulusan 100% amat mengujakan beliau dan para waris yang ada anak belajar di sekolah asrama penuh tajaan MARA itu..

Rasanya tidak payah hendak terlalu berbangga dengan kejayaan itu kerana semua orang tahu kalau keputusan bukan 100% barulah sesuatu yang pelik. Dan kejayaan cemerlang itu bukan sesuatu yang luar biasa seperti yang dikecapi sekolah-sekolah lain di luar-luar Bandar. Memang sudah sepatutnya MRSM mencapai kelutusan demikian.

Para pelajar yang berada di sekolah tajaan MARA itu bukanlah pelajar yang dikutip dari tepi-tepi jalan dan dibawa tinggal di asrama. Mereka ditapis dari sekolah-sekolah seluruh Negara yang rata-rata memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR. Sudah tentulah pelajar-pelajar ini berpotensi memperoleh keputusan cemerlang walau di mana mereka belajar.

Hal ini berbeza dengan sekolah-sekolah di luar-luar bandar yang menempatkan pelajar-pelajar yang tidak berjaya ke asrama penuh. Para pelajar ini adalah saki baki selepas pengaambilan ke MRSM, Asrama Penuh, SMKA dan sekolah-sekolah ‘elit’ yang lain.

Sepatutnya para pelajar terpilih ini yang berada di MRSM mencapai keputusan 100% A, bukan setakat 100% lulus seperti yang Dato' Seri Idris Jusuh banggakan sangat itu. Sesudah dikutip semua pelajar terbaik dari seluruh negara, kita mendabik dada mengatakan sekolah kita yang terbaik.

No comments: