Friday, November 7, 2008

LABBAIKALLAH............



Sebelum berbicara lebih jauh, saya terlebih dahulu memohon ampun dan maaf jika selama saya berada di Laman saya ini ada perkara-perkara atau kata-kata saya yang menyentuh peribadi sesiapa. Kalau berlaku pun adalah di luar sedar saya dan terjadi secara tidak sengaja.

Sebenarnya saya akan menyepikan diri untuk satu tempoh yang panjang juga iaitu kira-kira 50 hari mulai pertengahan November ini. Saya akan menjadi tetamu Allah di Mekah untuk menunaikan fardu haji bersama isteri dan ibu. Kami akan hanya kembali ke tanah air selepas 46 hari.

Hasrat untuk menunaikan Rukun Islam Kelima ini memang tertanam di hati setiap muslim tetapi ada sahaja halangan setiap kali hendak melaksanakan perkara yang baik ini. Lepas satu hal, perkara lain pula yang datang yang memerluan penyelesaian. Lantas niat ke Mekah terpaksa dibatalkan. Kata orang belum sampai seru. Betulkah?

Sehingga sekarang ini, sudah ramai jemaah Malaysia berada di Madinah melalui penerbangan awal yang bermula pada 30 Oktober 2008 yang lalu.

Insyaallah! Saya akan berangkat ke sana pada pertengahan bulan November ini menjadi tetamu Allah meninggalkan anak-anak. Bolehkah tinggalkan mereka sendirian di rumah? Tentu boleh. Anak-anak telah pun dewasa dan boleh menjaga diri. Ini membuatkan saya tidak bimbang meninggalkan mereka.

Lagipun jiran-jiran di sini sudah tentu tidak akan membiarkan mereka bersendirian. Jiran-jiran akan membantu dan menggantikan saya dan isteri menjaga kebajikan anak-anak saya.

Kata orang, ujian kepada jemaah adalah sangat jelas dan tidak di sangka-sangka. Kadang-kadang ujian itu didatangkan Allah tanpa disedari. Kita merasa payah melalui sesuatu tetapi kita tidak tahu itulah ujian dariNya. Walau apapun, kita perlu bersyukur dengan pemberianNya.

Baru bulan lepas rumah orang tua saya ditenggelami air akibat banjir. Oleh kerana dia tinggal seorang diri, saya telah berusaha membantunya mengubah barang-barang di rumahnya ke tempat yang lebih tinggi dan selamat. Akibatnya saya rasa tidak selesa sekarang. Badan rasa sakit-sakit. Itulah ujian kepada diri saya.

Kepada sesiapa sahaja, saya harap dapat mendoakan agar amalan kami nanti diterimaNya. Semoga kami bertiga diberkati dan sentiasa berada dalam keadaan kesihatan yang baik serta mendapat HAJI MABRUR.

Insyaallah!

1 comment:

ShaZMi said...

Salam pakcik,

semoga pakcik sekeluarga selamat dan sihat sentiasa sewaktu menjalani ibadah di tanah suci dan selamat juga kembali. Boleh ceritakan pengalaman di sana nanti untuk panduan kami.