Tuesday, June 2, 2015

MAJLIS DAERAH YAN: JADIKAN MPSP INI SEBAGAI CONTOH


1. Langkah Majlis Perbandaran Sungai Petani menyediakan beberapa hadiah untuk para pembayar cukai pintu harus dipuji. Walaupun tidak pelanggan bertuah membawa pulang hadiah yang tidak seberapa, langkah itu boleh dianggap satu penghargaan kepada pembayar cukai yang tidak pernah lupakan tanggungjawab mereka. Malah ini berpotensi menggalakkan orang lain berbuart demikian.

2. Dan sepatutnya berita ini bakal mendapat pengajaran kepada beberapa Majlis Daerah yang lain agar dapat mencontohi MPSP ini. Hargailah pembayar cukai pintu ini yang sedikit sebanyak menyumbang kepada aspek pembangunan di daerah masing-masing. kalau sedikit penduduknya dan sedikit pembayar cukainya, buatlah secara sedikit. yang penting pembayar cukai harus dihargai terutama yang begitu prihatin dan awal menjalankan tanggungjawab mereka.

3. Saya mengambil contoh kawasan yang saya duduki yang terletak di kawasan Majlis Daerah Yan, Kedah. Penduduknya tidaklah seramai di Sungai Petani dan bandar-bandar yang lain. Taman-taman perumahan juga tidaklah terlalu banyak yang memungkinkan amat kurang jumlah pembayar cukainya. Tetapi apalah salahnya mereka dihargai juga kerana begitu aktif membuat bayaran. 

4. Sediakan jugalah sedikit insentif sebagai hadiah kepada yang awal membuat bayaran selain di sebalik mengenakan denda kepada yang lewat membayar. Langkah ini dilihat lebih bersifat rendah diri, sifar egonya dan mungkin akan dikenang sebagai sebuah daerah yang baik.

5. Dua bulan yang lalu saya pergi ke pejabat Majlis Daerah Yan untuk membayuar cukai pintu bagi 6 bulan pertama tahun 2015 sebanyak RM50.40, tidaklah terlalu banyak jumlahnya. Dan saya tidak sedar bahawa pada hari tersebut saya telah terlewat 2 hari dari tarikh akhir pembayaran. Kerana itu saya didenda sebanyak RM2.00, tidak banyak juga. 

6. Tetapi untuk memudahkan diri saya dan pihak MDY, saya terus membuat bayaran untuk 6 bulan seterusnya yang notisnya belumpun dikeluarkan berjumlah RM50.40 juga. Kali ini saya bertanya pegawai yang bertugas adakah saya boleh mendapat apa-apa hadiah kerana membayar awal sebelum notis. Pegawai itu hanya mampu tersenyum. Untuk memaniskan perbualan, beliau berjanji akan berbincang dengan pegawai atasan yang saya kira tidak akan berlaku sebarang perbincangan pun.

7. Jadi saya ingin bertanya kepada MDY apakah tindakan yang mereka akan ambil untuk situasi seperti yang dinyatakan itu? Kalau tiada apa-apa tindakan, lebih baik bayaran cukai tersebut dibuat setiap 6 bulan sahaja, bukan untuk setahun.

No comments:

Post a Comment