Saya amat tertarik dengan luahan rasa seorang pembaca (BASURI, PANDAN INDAH, KUALA LUMPUR) dalam ruangan ini pada hari Selasa 19 Januari 2010 yang menyentuh tentang soal pemberian subsidi petrol yang akan diumumkan tidak lama lagi. Apa yang diluahkannya saya rasa ada asas dan kebenarannya memandang kepada mekanisma yang serupa diamalkan dalam kes-kes terdahulu.
Terpanggil untuk saya turut sama memberi pandangan walauapun mungkin tidak dapat mempengaruhi perlaksanaan pemberian subsidi bahan baker tersebut nanti lebih-lebih lagi mempengaruhi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.
Kalau Encik Basuri baru kali ini merasai kesan dari perlaksanaan KPDNDHEP, bagi saya pula ini adalah kali ketiga saya menempuhnya jika dasar ini mengambil kira kapasiti kenderaan yang saya miliki.
Ketika orang ramai mendapat nikmat pemberian ‘rebat tunai’ mulai April 2008 hingga April 2009, saya tidak berpeluang memperolehinya. Begitu juga ketika kerajaan menurunkan kadar harga Cukai Jalan Kenderaan, saya tidak dapat juga menikmati penurunannya pada ketika itu.
Ini kali ketiga saya terlepas peluang menikmati pemberian subsidi bahanapi yang diberikan kerajaan sedangkan saya hanya memiliki kereta bernilai tidak sampai RM15,000.00 walaupun kapasitinya melebihi 2000cc iaitu Honda Accord 2.2 keluaran tahun 1993. Ada kereta yang harganya di pasaran 10 kali ganda harga kereta itu tetapi masih berpeluang menikmati subsidi petrol itu.
Memang sukar bagi kerajaan untuk memuaskan hati semua pihak, tetapi bayangkanlah ketika mengisi petrol nanti, kereta saya yang miskin terpaksa membayar harga ‘orang kaya’ sedangkan di sebelah atau di belakang saya kereta orang kaya membayar dengan harga ‘orang miskin’
Jelaslah subsidi ini diberi kepada orang kaya yang mampu memiliki kereta yang harganya ratusan ribu ringgit. Saudara Basuri sendiri yang memiliki kereta berharga RM90,000 pun terasa ketidakadilan pemberian subsidi ini, apatah lagi saya yang memiliki kereta bernilai sekitar RM15,000 sahaja jika itu satu-satunya kriteria diguna-pakai sedangkan sepatutnya nilai kereta juga perlu diambil-kira.
Tetapi saya tetap bersyukur kerana masih lagi boleh mengisi petrol di mana-mana stesen kerana memiliki Kad Pengenalan seperti orang lain juga kerana saya rakyat negara ini yang setia membayar cukai setiap tahun.
Tuesday, January 19, 2010
Tuesday, January 12, 2010
KALIMAH ALLAH DAN MC DONALD
1. Bila mahlamah memutuskan bahawa kalimah Allah bukanlah hak mutlak agama Islam, teringatlah saya kepada kes perkataan 'Mc" yang dipakai oleh perniagaan ayam goreng 'Mc Donald' yang mengalami nasib yang sama juga lebih kurangnya. "Mc" bukanlah hak mutlak Mc Donald. Sesiapa yang rasa mahu, bolehlah menggunakannya di premis perniagaan masing-masing. Pihak Mc Donald tidak akan berupaya berbuat apa-apa.
2. Sehubung dengan keputusan mahkamah mengenai 'Mc' itu, maka bebaslah label-label perniagaan lain yang serupa iaitu Mc Chicken, Mc Dota, Mc Curry dan aedikit masa lalu di Kulim muncul label yang ditukar kepada jenama tempatan, Mat Dollah (Kalau siapa masih ingat, perniagaan ini dijalankan di restoran jejantas lebuhraya BKE Kulim-Seberang Jaya).
3. Begitulah hebatnya mahkamah sehingga tiada siapa pun dapat mengubah dan mencabar kewibawaannya. Memang betulllah, kalau tidak mahu percaya kepada mahkamah sebagai titik penentu, hendak percaya pada siapa lagi.
4. Apa yang nyata perkataan 'Mc' boleh dimanipulasi dan dieksploitasi begitu rupa oleh orang-orang yang berkepentingan bagi melariskan perniagaan masing-masing.
5. Hal yang sama tidak mustahil bakal terjadi kepada kalimah Allah. Semua agama dan manusia di Malaysia boleh menggunakan kalimah tersebut dengan alasan bahawa keputusan mahkamah begitu. Oleh sebab 'Allah' bukan lagi hak mutlak agama Islam, semua agama boleh menggunakannya bagi membawa maksud Tuhan mereka. Tidak mustahil pada suatu masa nanti di generasi yang akan datang akan terpampang nama Allah pada lambang-lambang keagamaan yang lain.
6. Tidak mustahil kalimah Allah akan dapat dilihat di tiang-tiang salib kerana agama Kristian juga mahu menggunakan kalimah Allah. Tidak mustahil juga nanti Tuhan-tuhan agama Hindu dan Buddha juga mahu menggunakan kalimah yang sama kerana dakwa setengah orang hari ini bahawa Allah adalah Tuhan bagi semua manusia, bukan untuk orang Islam sahaja.
7. Bukan setakat masjid sahaja terpampang nama Allah. Gereja juga menggunakan Allah. Nanti di suatu masa kuil-kuil dan lain-lain juga meletakkan nama Allah di premis ibadat mereka kerana siapa sahaja berhak menggunakannya seperti yang diputuskan mahkamah semasa dunia menutup tirai 2009 yang lalu.
8. Sewaktu kecil dahulu ketika berjalan di kawasan rumah kongsi di ladang-ladang getah, saya diajar datuk saya mengenal rumah pekerja beragama Islam dengan melihat nama Allah di pintu-pintu rumah mereka. Begitu juga dengan kedai-kedai makan milik peniaga Islam, ada tertulis kalimah yang sama. Mungkin keadaan ini akan berubah sedikit masa lagi kerana semua agama boleh mnggunakan kalimah tersebut. Mungkin satu hari nanti payah kita hendak memilih makanan untuk orang-orang Islam, tegasnya makanan halal.
9. Entahlah wahai sekelain manusia yang sangat bijak dan pandai sekarang ini.