Wednesday, December 2, 2009

SEKOLAH SATU ALIRAN: TIBA-TIBA SEPI BEGITU SAHAJA

1. Sedikit waktu lalu, negara heboh seketika dengan polemik sekolah satu aliran. Setiap hari ada sahaja individu memberi pendapat dan pandangan mengenai kebaikan idea tersebut sebagai satu usaha memupuk perpaduan antara kaum. Tidak kurang pula yang membantah dan tidak mahu perkara ini dibincangkan langsung.

2. Dari pendapat-pendapat yang menyokong dan membantah mengenai sekolah satu aliran ini dapatlah dirumuskan bahawa setiap orang mempunyai kebebasan bersuara dan kebebasan tersebut digunakan dengan maksimum. Semuanya disimpulkan bahawa kita terlalu ego dengan kaum masing-masing.

3. Pendapat yang menyokong adalah datangnya dari para cendekiawan dan para ilmuan yang nampak lebih pragmatik di dalam usaha memupuk perpaduan antara kaum yang sepatutnya dimulakan sejak kanak-kanak lagi. Terntunya perkara ini hanya boleh dilaksanakan sementara kanak-kanak ini berada di sekolah rendah lagi. Sudah agak terlewat jika penerapan perpaduan dilakukan ketika mereka meningkat remaja dan dewasa. Sudah 52 tahun kita gagal melakukannya dengan berkesan.

4. Bermula dengan cadangan daripada Profesor Dr. Khoo Kay Kim, tidak sedikit para ilmuan, cendekiawan dan budayawan melontarkan sokongan terhadap idea tersebut kerana mereka melihat perkara ini secara positif dan tidak mempunyai apa-apa kepentingan selain mahu melihat gagasan 1 Malaysia menjadi satu realiti. Individu seperti Dr Redhuan Tee, Dr. Firdaus serta beberapa orang lagi mempunyai rasional ke arah matlamat tersebut.

5. Kumpulan yang menetangnya pula adalah orang-orang politik yang hanya melihat dari sudut politik yang memberi pulangan kepada agenda politik mereka. Kumpulan terbesar yang membantah idea tersebut adalah pejuang-pejuang politik kaum seperti MCA, MIC, dan beberapa tokoh dari DAP serta PKR. Selain itu pertubuhan-pertubuhan berasaskan kaum bukan Melayu seperti Pertubuhan Dong Zong dan Persatuan Guru Besar SJK Tamil. Semua individu dan pertubuhan ini mempunyai kepentingan dalam penentangan idea ini. Jika wujud sekolah satu aliran sudah tentu tiada lagi Dong Zong dan Persatuan Guru Besar SJK Tamil tersebut.

6. Pemimpin-pemimpin politik pula tentulah ingin menonjolkan diri sebagai jaguh kaum masing-masing. Matlamat mereka hanyalah untuk mendapat sokongan politik peribadi mereka bukan atas semangat nasional. Mereka menolak bulat-bulat idea tersebut tanpa mahu perbincangan yang lebih terbuka dan ilmiah. Mereka takut kehilangan identiti kaum masing-masing.

7. Bagi pihak kerajaan sendiri pula lebih ‘bersikap tunggu dan lihat’. Menunggu ketika sesuai dan melihat reaksi rakyat dalam perkara ‘sensitif’ ini. Kerajaan hanya mengambil jalan selamat terutama di waktu-waktu genting seperti sekarang yang amat menagih sokongan kaum Cina dan India untuk kestabilan politik dan kuasa dengan mengeluarkan kenyataan yang hambar. Bak kata Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana menteri bahawa ‘kerajaan lebih selesa dengan sistem sekolah berbagai aliran yang ada sekarang’.

8. Akhirnya, selepas kenyataan Menteri Pelajaran itu, idea tersebut hilang begitu sahaja dean tiada siapa lagi yang membincangkannya sedangkan jika dilihat perkara ini dapat dilakukan di negara-negara jiran seperti Singapura, Thailand dan Indonesia.

9. Sekarang tidak siapa lagi peduli dan bercakap mengenainya. Ia senyap begitu sahaja setelah kerajaan sendiri tidak berminat dan semua kaum memandang sepi idea yang bagus pada pandangan para ilmuan, cendekiawan dan budayawan kerana orang-orang ini tidak mempunyai apa-apa kepentingan.

No comments:

Post a Comment