Wednesday, November 4, 2009

PENAHANAN DR. MAZA: SATU TINDAKAN BETUL?

1. Biar apapun alasan JAIS, penahanan Dr Mohd Asri sangat tidak kena tempat dan masanya. Biarpun alasan memberi ceramah tanpa tauliah adalah satu kesalahan, banyak lagi kes yang lain yang pihak JAIS tidak pernah ambil tindakan. Ada yang terlepas dan dibiarkan begitu sahaja.

2. Mungkin kerana tubuh badan yang bergelar bekas mufti itu terlebih dahulu di gembar-gemburkan sebagai tidak sealiran dengan fahaman Majlis Peguam Syarie, maka beliau harus diambil tindakan dan dibawa kemahkamah. Yang peliknya tidak ada pertuduhan pula. Macam JAIS tidak ada kerja ahendak dibuat.

3. Orang macam Dr. MAZA pun disangsikan ilmunya, apahal pula dengan ‘ceramah’ Ronie Liu yang menggunakan ayat-ayat Quran dan mengeluarkan fatwa arak tidak haram? Tauliah dikeluarkan kepada beliau? Adakah ceramah agama dari orang-orang ini mendapat kebenaran pihak JAIS?

4. Banyak kerja lain yang boleh dilakukan selain menahan Dr. Asri. Nasihatkan tokoh-tokoh bukan Islam DAP dan Pakatan Rakyat yang lain supaya tidak menggunakan ayat-ayat Quran dan agama Islam sebagai bahan kempen bagi meraih undi. Itu lebih penting. Hindarkan kekeliruan itu dasripada membuang masa menahan ‘bekas mufti’ yang semua orang tahu mempunyai ilmu sebagaimana kata Perdana Menteri, suka berterus-terang dalam apa-apa hal.

No comments:

Post a Comment