Wednesday, October 18, 2017

NASIB PENGADIL BOLASEPAK NEGERI KEDAH


Jika diteliti dan diamati, nasib para pengadil bolasepak negeri Kedah sangat berbeza jika dibandingkan dengan para pengadil bolasepak negeri lain terutama Perak, Kelantan, Terangganu dan Johor. Kedah mungkin antara negeri tercorot dalam bidang berkenaan akibat tiada perancangan yang munasabah dan dapat diterima semua pihak.

Segala-galanya terletak di bahu KFA, persatuan yang bertanggungjawab tentang bolasepak di Kedah. Dan KFA haruslah tidak tertumpu hanya kepada pembanguan bolasepak semata-mata tetapi harus juga melihat bersama pembangunan bidang pengadilan. Jika boleh biar membangun seiring dan segagah mungkin. Jangan biarkan kita gah dalam permainan tetapi tercorot dalam bidang pengadilan.

KFA jangan tersilap percaturan dan hendaklah peka terhadap beberapa implikasi yang mungkin terpaksa dihadapi andainya tersilap menyerahkan tugas kepada orang-orang yang hanya bijak mengambil kesempatan. Pihak pengurusan mestilah bijak menilai dan tidak hanya beranggapan orang yang hampir dengan kita adalah orang yang boleh menyumbang.

Silapnya KFA adalah keputusan melantik PPP yang ada sekarang yang dipilih berdasarkan individu tersebut adalah kenalan rapat Datuk Seri Presiden dan Dato' Setiausdaha Kehormat KFA. Status begitu belum boleh menjamin bahawa akan wujud persekitaran yang baik. status sebagai kawan baik tidak boleh dipakai dalam zaman seperti sekarang. Nanti segala kesan buruk akan berbalik kepada Datuk Seri dan Dato' berdua.

PPP yang pihak pengurusan KFA lantik dilihat hanya mempunyai MISI tetapi tiada VISI. Individu tersebut sentiasa mencari jalan melaksanakan visinya iaitu menyingkirkan siapa sahaja yang beliau rasa boleh mencabar kebolehan beliau dan orang yang berpengetahuan lebih daripada beliau. Orang ini sanggup lakukan apa sahaja demi mencapai cita-cita agar dia seorang sahaja yang 'pandai' di KFA sementara orang lain harus mendengar cakap beliau sahaja. Siapa sahaja yang bersuara lebih dari beliau, harus disingkirkan.

Langkah pertama beliau adalah harus menyingkirkan Ahmad Khalidi Suphian, bekas pengadil FIFA dasri negeri Kedah Beliau tahu jika Ahmad Khalidi masih di KFA, langkah beliau akan sumbang kerana Ahmad Khalidi tahu lebih dari beliau dan sudah pasti tidak dapat dicucuk hidungnya. Lalu berliau menggunakan kesilapan teknik tentang tugasan yang dijalankan Khalidi dan orang-orang di bawahnya sebagai senjata. Dan dalam masa beberapa bulan sahaja selepas menjawat PPP, beliau berjaya menyingkirkan 'Ahmad Khalidi and the gang'.

Selepas Khalidi tersingkir dan mencari haluan yang lain, ada lagi dua orang yang boleh mencabar kedudukan beliau kerana dua orang ini lebih senior dan lebih dahulu mewarnai kegemilangan pengadilan di Kedah dan kebangsaan. Dua orang itu adalah saya sendiri serta Mohd Dahri Rejab yang beliau nampak kurang menuruti cakap dan arahan beliau. Dan bagi PPP ini, saya dan Dahri mesti disingkirkan dengan apa cara sekalipun.

Tetapi hendak buang begitu sahaja tentulah pelik. Lalu beliau gunakan pengaruh pihak pengurusan yang tentu tidak syak apa-apa kerana sudah sekian lama dikenali dan menjadi kenalan rapat. PPP yang pendendam ini menggunakan pengaruh Dato' Setiausaha Kehormat, Dato Aminuddin Omar dan Datuk Seri Ahmad Bashah, Presiden KFA  sendiri untuk melaksanakan misi beliau ini.

Lalu dicadangkan kepada Dato' Aminuddin untuk menyenaraikan semula AJK Pengadil yang baru dengan membuang dua nama iaitu nama saya sendiri dan Dahri. Dan Setiausaha Kehormat KFA yang sudah seperti dicucuk hidung itu terus bersetuju dan menandatangani surat perlantikan baru tersebut. Lalu selepas itu saya dan Mohd Dahri dengan sendirinya terkeluar dari senarai AJK sedangkan jika menurut perlantikan kami pada 2015 itu sepatutnya tamat pada 2018.

Dan selepas itu dilihat beberapa tindakan bodoh dilakukan PPP dan tiada siapa menghalang beliau kerana yang tinggal hanya yang menurut semua cakap beliau. Jadi bila bekas pengadil Kelas 3 dilantik menjadi RA tiada orang yang peduli.

Akhirnya KFA ketandusan pengadil kebangsaan kerana tiada perancangan dan kursus serta taklimat yang munasabah diberikan. Bayangkan selama setahun pada 2016 tiada sekalipun bermesyuarat ditambah pula dengan Pengerusi Datuk Othman Aziz dan Timbalan Pengerusi En Khamal Idris Ali yang memang tidak tahu langsung kerenah pengadilan ini. Main percaya sahaja.

No comments:

Post a Comment