Friday, October 28, 2016

WARKAH UNTUK PEGAWAI EKSEKUTIF KFA

Sebelum meneruskan catatan ini, saya terlebih dahulu memohon berbanyak-banyak maaf kerana mengambil dan mengganggu masa tuan. Saya mengambil keputusan mendedahkan dan menyatakan rasa terkilan dan tidak puas hati dengan beberapa kemelut yang melanda Jawatankuasa Pengadil Persatuan Bolasepak Kedah sejak kebelakangan ini.

Untuk pengetahuan tuan, saya telah dilantik menganggotai Jawatankuasa Pengadil KFA pada sekitar bulan April 2015. Ini adalah penampilan saya buat kali kedua setelah kali pertama berada dalam Jawatankuasa tersebut semenjak 1988 sehingga 2000. Saya mula bergiat sebagai Pengadil Kebangsaan pada tahun 1987 dan dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Pengadil (Dulu dikenali sebagai Lembaga Pengadil) ketika Allahyarham Khalid Ariffin dan Hamzah Mohamad menjadi pengerusi. Saya juga menganggotai KFA sebagai Ahli Majlis mewakili Persatuan Bolasepak Daerah Yan pada tahun-tahun tersebut iaitu ketika Allahyarham Dato’ Ahmad Basri Akil menjawat jawatan Timbalan Presiden KFA.

Selepas menerima perlantikan semula menganggotai Jawatankuasa Pengadil KFA, saya telah menghadiri beberapa kali mesyuarat yang dipengerusikan En. Khamal Idris Ali dan melakukan beberapa  perbincangan dan aktiviti yang diputuskan oleh jawatankuasa tersebut, antaranya menguruskan Ujian Kecergasan Tahunan bersama ahli jawatankuasa yang lain.

Sepanjang beberapa kali bermesyuarat, beberapa keputusan dan perancangan dibuat untuk peningkatan prestasi dan juga mencari bakat-bakat baru dalam bidang pengadilan tetapi tidaklah diketahui setakat mana kejayaannya kerana tidak dimaklumkan langsung kepada ahli-ahli jawatanakuasa. Semuanya berada dalam pengetahuan Pegawai Pembangunan Pengadil dan tidak dihebahkan dalam kalangan AJK. Untuk makluman, Jawatankuasa Pengadil KFA tidak melantik seorang Setiausaha yang khusus untuk catatan minit dan sebagainya.

Hal ini berlaku mungkin kerana seppanjang 2016 ini tidak sekalipun jawatankuasa pengadil ini berjumpa  dan bermesyuarat. Langsung tidak masuk akal semua ahli sibuk sejak Disember 2015 hinggalah sekarang Oktober 2016. Ahli Jawatankuasa langsung tidak mendapat berita dan tidak dapat berjumpa serta berbincang.

Jadi, inginlah saya mendapat maklum tentang beberapa perkara. Antaranya:

1.    -  Adakah Jawatankuasa Pengadil KFA masih wujud dan berfungsi.
2.       Kenapakah tidak sekalipun bermesyuarat semenjak Disember 2015 hingga sekarang.
3.       Tidak ada ujian kecergasan tahunan untuk para pengadil sepanjang 2016.
4.       Ahli Jawatankuasa yang bermesyuarat membuat keputusan menggantung khidmat beberapa Pengadil kebangsaan dan Pra-kebangsaan langsung tidak dimaklumkan tentang pembebasan mereka. Ini termasuklah pembebasan En. Ahmad Khalidi Suphian.
5.       Siapakah yang melantik RA (Penilai Pengadil) yang baru dari Langkawi tanpa perbincangan dan diputuskan dalam mesyuarat.
    6.   Para Pengadil yang terlibat bertugas dalam Liga Bolasepak Rakyat yang sedang berjalan sekarang tidak diberi taklimat mengenai perubahan dan tambahan undang-undang baru yang dikeluarkan FIFA kerana kesibukan PPP negeri.

Persoalan-persoalan ini sentiasa menjadi bahan bualan antara beberapa Ahli Jawatankuasa Pengadil dan jga dalam kalangan para pengadil sendiri. Dan masing-masing merumuskan bahawa kemungkinan besar ada pihak atau orang tertentu yang bertindak sendiri dan beraksi ‘one man show’ dengan melantik pengadil bertugas dalam apa-apa kejohanan dan menentukan segalanya dalam tangannya. Ini menyebabkan timbul rasa tidak puas hati dalam kalangan ahli.

Diharap pihak tuan dapat mengambil tindakan proaktif agar komitmen Ahli-ahli tidak terjejas. Semoga tuan dapat menasihatkan PPP supaya mengambil tindakan yang lebih rasional, bukan mengikut emosi. Dengan itu tahap professional dalam bidang ini dapat diserlahkan.


Sekian. Terimakasih.

No comments:

Post a Comment