Tuesday, November 24, 2015

APA SUDAH JADI DENGAN MAJLIS DAERAH YAN?

Di daerah Yan dalam Kedah ini ada beberapa pekan kecil yang mewarnai kegiatan  penduduknya yang berbagai kaum dengan majoritinya adalah Melayu, diikuti dengan Cina dan satu keluarga India. Keluarga India ini, oleh kerana saru-satunya famili di sini, dapat hidup dengan harmini bersama masyarakat Melayu dan amat fasih berbahasa Melayu. 

Berbanding dengan kaum Cina pula, oleh kerana mereka terdiri dari komuniti yang ramai juga dan tinggal di pekan-pekan utama sebagai peniaga dan pekerja swasta. Oleh kerana komuniti ini ramai, hidup mereka benar-benar terasing dan pertuturan melayu mereka bercelaru sedikit malah ada ayang memang tidak boleh bertutur dengan baik. Kebanyakan mereka membuka kedai berbagai jenis dari barang runcit, bengkel dan juga kedai-kedai hardware. Dan mereka hidup begitu sejak berpuluh tahun.


 Walaupun bilangan mereka tidak ramai manapun, kegiatan perniagaan mereka amat berjaya dan berkembang dengan bagusnya. Dan sedikit sebanyak peranan Majlis Daerah Yan 'membantu' mereka menjayakan lagi perniagaan walaupun majoriti pembeli adalah kaum Melayu yang ada kedaipun 'hidup segan mati tak mahu'.

Ada gerai Melayu di pekan Yan Kechil diarahkan berpindah atas alasan mengganggu laluan dan disediakan gerai baru yang tempatnya menyulitkan orang hendak membeli. Beberapa kali para peniaga Melayu ini terutama yang menjual buah-buahan mengeluh atas tindakan Majlis Daerah Yan itu tetapi apa boleh buat, terpaksa juga berpindah. Dan dari tinjauan yang dibuat, perniagaan mereka terjejas juga kerana prasarana dan kedudukan gerai itu menyulitkan.


Hal ini berbeza dengan para peniaga Cina. Mereka meletak barang niaga mereka sesuka hati. Mereka menggantung barang memenuhi ruang pejalan kaki dan kaki lima kedai memang telah menjadi hak mereka, siap berpagar. Barang digantung sehingga orang berjalan kaki terpaksa turun ke jalanraya. Dan Majlis Daerah Yan tetap juga 'lena' kerana mereka ini adalah peniaga Cina, bukannya peniaga Melayu.


Begitu jugalah di pekan-pekan lain di daerah ini. Di Guar Chempedak, ada peniaga memagar terus kaki lima dan ruang orang berjalan kaki menjadi sebahagian kedaianya. Siapapun tidak bertindak termasuklah pihak berwajib.

Sampai bilalah perkara ini akan berlanjutan? Hanya mereka iaitu Majlis Daerah Yan sahaja yang boleh menjawabnya.

No comments:

Post a Comment