Sunday, August 30, 2015

STRESS: APAKAH PUNCA SEBENARNYA?

1. Mungkin tiada siapa sedar, 'stress' merupakan satu penyakit yang bukannya baru dalam penghidupan seorang manusia. Penyakit ini sudah lama berakar umbi di dalam diri setiap orang. Cuma masa dan ketika yang terbaik sahaja ia akan menampakkan diri sebaik sahaja manusia itu melalui beberapa situasi yang siapapun tidak pasti.


2. Foto-foto ini mungkin tidak asa kena mengena dengan penyakit zaman moden ini. Ia hanya hiasan untuk digunakan bagimenghilangkan stress ini. Rajin-rajinlah melihat dan menatap keindahan sesuatu gambar bagi menenangkan jiwa dan melenyapkan stress ini jika penyakit ini berkaitan dengan kecelaruan jiwa seseorang.


3. Seorang sahabat pernah menceritakan bahawa secara tiba-tiba isterinya dilanda penyakit stress. Entah dari mana datang puncanya, dia sendiri tidak sedar kerana terlalu asyik berkerja dan asyik melayan anak-anak dan cucu-cucu. Tiba-tiba isterinya merungut tentang berbagai perkara yang tidak masuk akal. Serba serbi yang dibuat semuanya tidak kena dan tidak betul. Sentiasa ada salah dan silap. Dan akhirnya siisterinya melenting suatu pagi tentang satu bil utiliti yang mempunyai tunggakan satu bulan berjumlah RM30.00. Menurutnya itulah punca dia dilanda stress sehingga tidak boleh berfungsi sebagai seorang manusia apatah lagi sebagai seorang isteri.

4. Terperanjat sahabat saya itu. Itu sahaja puncanya? Sedangkan dia tahu bahawa saban bulan ada saja bil-bil utiliti yang lain dilangsaikan sepenuhnya tanpa merujuk pada sesiapa. Malah kadang-kadang jumlahnya mencecah ribuan ringgit. Sahabat inilah yangh selesaikan semuanya tanpa sepatah perkataan pun yang menyebabkanb orang tahu dan orang menjadi stress.

5. Jadi sekarang dia mengambil sikap tunggu dan lihat. mana-mana ada bil yang tertinggal dia selesaikan sendiri tanpa menanti isterinya stress lagi. Dan kepada isterinya dia berpesan, kalau nak stress pun carilah punca dan penyebab yang kukuh dan masuk akal.

6. Seorang sahabat pula ketika saya melawatnya di katil Hospital Pantai Sungai Petani memberitahu dia tiba-tiba menjadi 'stress' dan tidak dapat berfungsi dengan sempurna beberapa hari. Puncanya sestelah dia menyedari bahawa dalam akaun banknya ada lebihan RM 1 juta yang dia sendiri tidak tahu puncanya. Selepas stress selama dua hari barulah ia sedar bahawa wang itu adalah bayaran untuk kontrak pendawaiannya dengan Angkatan Tentera. Puas hatiloah stressnya itu.

7. Sering-seringlah memerhati bunga dan tumbuhan hiasan untuk menghindarkan stress. ada banyak perkara di sekeliling anda untuk anda gantikan dengan memikirkan perkara-perkara mudah yang boleh diselesaikan tanpa perlu bersusah payah.

No comments: