Sunday, June 7, 2015

NASIB MALANG BOLASEPAK KITA

Apalah nasib menimpa FAM. Sesudah tewas dua perlawanan dan seri dengan Timor Leste di Sukan SEA Singapura, Harimau Malaya pula bermain hambar dalam persahabatan dengan Hong Kong malam tadi. Menurut Dolah Salleh, pasukannya  khasnya para pemain masih belum serasi dan tidak dapat menurut perancangan beliau dengan jayanya. Itulah yang saya faham sebab jurulatih ini entah datang dari mana, langsung tidak mahu berbahasa Melayu.

Nama macam Melayu tetapi bukan Melayu. Dia hanya seperti Melayu.

Entah hendak tunggu sampai bila baru nak dikatakan serasi kalau sesudah beberapa bulan masih belum serasi. Sejak mengambil alih tugas sebagai jurulatih, belum pernah lagi beliau berpuas hati dengan pasukananya. Sejak dahulu lagi perkataan 'serasi' sentiasa dijadikan alasan.

Dan hari ini juga Menteri Belia dan Sukan YB Khairi Jamaludin meletakkan kesalahan sepenuhnya kepada FAM. Itulah yang sepatutnya jika dilihat secara sepintas lalu. Tetapi sebenarnya yang bersalah ialah Menteri itu sendiri. Dia menteri sukan, dialah yang bertanggungjawab. kalau sudah tahu FAM tidak betul, panggil saja FAM dan terangkan apa yang mereka mesti buat. Tentu tidak masuk akal seorang menteri yang bertanggungjawab dalam bidang sukan tahu merungut sahaja.

Panggil saja FAM. Panggil saja presiden FAM yang baru dilantik menganggotai Exco FIFA dan beri arahan apa nak buat. Usah sentiasa membebel dan menemp[elak di khalayak media untuk mecari glamour dan meraih populeriti.

Menteri sentiasa merungut, FAM masih juga macam itu tidak berubah, jurulatih masih tercari-cari formula untuk keserasian, penonton semakin hari semakin menggila memberi sokongan. Dan pengadil terus menjadi mangsa cemuhan. Jika begini juga selepas ini, bolasepak negara tetap macam itu juga. 'Pi mai pi mai dok tang tu juga'.

No comments:

Post a Comment