Friday, June 5, 2015

MALAYSIA KALAH? TIDAK MENGHAIRANKAN


Seperti yang dijangkakan, Malaysia tewas lagi. Kali ini tewas kepada pasukan Thailand yang rata-rata peminat merasakan susah Malaysia hendak 'makan' Thailand itu. Apapun alasan Datuk Ong Kim Swee klai ini, pasukan Bawah 23 Malaysia memang tidak akan berupaya berdepan dengan manapun pasukan di rantau ini. Apatah lagi jika menghadapi kelompok pasukan yang lebih istimewa andainya para pemain masih tidak memiliki jatidiri yang tinggi. Lebih teruk lagi jika ada dalam kalangan pemain itu lebih ghairah meraih populeriti dan glamour dari menjaga mutu permainan masing-masing.

Bukan hendak menidakkan pernan Ong Kim Swee tetapi pasukan-pasukan di Malaysia seperti tidak memerlukan jurulatih memajukan permainan mereka. Memadai disediakan penyelars dan penasihat sahaja. Mereka inilah yang membuat pilihan pemain dan biarkan mereka mencorakkan sendiri gaya permainan mereka di dalam padang.

Secara peribadi saya kuat menyatakan bahawa sukan di negara kita tidak memerlukan sebarang tunjukajar jurulatih. Jimat belanja dan jimat masa.

Jadi tidaklah lagi kita mendengar pada setiap kali berlaku kekalahan jurulatih mendedahkan mereka tidak mempunyai masa yang cukup bagi memantapkan pasukan. Dikatkan juga nanti bahawa para pemain tidak fokus dan tidak mengikut arahn jurulatih. Kerana itu lebih baik tiada jurulatih daripada asyik mendengar mereka menyalahkan orang lain pada setiap kali kalah.

Pihak FAM pula seperti sudah meneyediakan skrip jawpn setiap kali masalah menimpa pasukan kebangsaan. Berilah masa yang secukupnya kepada jurulartih memantapkan pasukan adalah jawapan yang biasa didendangkan. Selain itu, alasan bahawa pemain belum serasi, strategi jurulatih tidak menjadi dan faktor keletihan pemain sering juga digunakan sebagai alasan. Lalu tindakan paling klimaks adalah memecat jurulatih atau menggantung tugas mereka.

Nanti sesudah jurulatih baru dilantik, ambil masa lagi untuk memilih para pemain. Ambil masa pula untuk membentuk pasukan dan beri masa pula untuk penyesuaian dan keserasian. Para peminat disogok lagi dengan janji manis untuk meraih simpati.

Lebih menyedihkn dan menyakitkan, ada pula yang menyalahkan pengadil pada setiap kekalahan dan apa-apa musibah yang timbul dalam perlawanan. Kesilapan pemain dan pegawai langsung tidak difokuskan. Setiap kali melakukan kesalahan dan dihukum pengadil, dipertikaikan tentng mutu pengadilan. Sehinggakan pegawai tertinggi dan menteri sendiri menyentuh isu itu. Pengadil yang menjadi 'Kambing Hitam'.

Jangan terlalu gembira bila pegawai kita menjawat jawatan tinggi dalam FIFA. Tiada maknanya jika kita khasnya FAM sendiri tidak berbut sesutu.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete