Monday, June 1, 2015

KAMBING-HITAM DALAM BOLASEPAK ADALAH PENGADIL

1. Sehari dua ini beberapa blog dan Laman fb meriah dengan rentetan hasil perlawanan Malaysia dengan Timor Lesete yang berkesudahan dengan Malaysia menang satu gol tanpa balas. Tetapi bukan keputusan perlawanan itu yang menjadi fokus perbincangan tetapi pengadil menjadi sasaran kritikan. Ramai yang tidak berpuas hati tentang nasib yang menimpa pemain Malaysia, Nazmi Faiz hasil dari kad merah atau keputusan buang padang oleh pengadil yang diterimanaya.

2. Ramai yang tidak bersetuju dengan keputusan pewngadil tersebut kerana menurut mereka perbuatan tersebut bukan disengajakan dan bukan ditujukan kepada pemain pihak lawan. Ada yang berkata pengadil tersilap membuat keputusan. Ada yang lebih pedas lagi mendakwa pengadil tersebut terlebih belajar sehingga begitu yakin bahawa Nazmi Faiz meludah pemain lawan.

3. Dan yang paling pelik para pengulas sukan di radio dan TV memainkan isu ini seolah-olah mereka terlalu mahir dengan pengadilan bolasepak. Perbuatan meludah itu dianggap tidak sengaja dan disebut berulangkali seolah-olah memainkan perang saraf dan provokasi untuk memberikan satu persepsi negatif terhadap pengadil.

4. Yang jelas manusia berbaju hitam itu menjadi mangsa. Hendak menjawab kritikan tentu tidak mungkin kerana kebiasaan para pengadil berpegang pada satu etika iaitu tidak akan memberi komen atau menjawab persoalan-persoalan, tidak seperti hakim di mahkamah. Dan mereka, para pengadil ini, akan terus menjadi kambing hitam setiap kali ada insiden di padang. Kita sudah lihat sebelum ini dalam pertandingan akhir Piala FA, pengadil dikutuk habis-habisan. Ramai yang bercakap tentang mutu pengadilan sedangkan pengadil itu tidak berbuat salah pun. Keputusannya tepat dan baik.

5. Kita harus ingat bahawa pengadil bolasepak adalah orang yang paling hampir dengan sebarang insiden. Tiada orang lain yang sehampir beliau dan mereka telah dilatih untuk mengenali setiap kesalahan yang dilakukan dan mereka juga dapat membaca setiap gerak dan niat pemain-pemain di setiap kesalahan yang dikesan. Jadi janganlah orang lain yang duduk di 'grand-stand' atau di bilik khas boleh melihat dengan jelas apa yang berlaku.

6. Yang pentingnya, kita harus memahami peraturan dan undang-undang permainan. Kita juga haruslah memahami dan dapat mentafsirkan undang-undang itu dengan baik kerana tafsirannya lebih memberi makna. Dah pengadil sahaja yang tahu sengaja atau tidak setiap kesalahan pemain. Pengadil juga ada kuasa 'budi bicara' dalam melaksanakan sesuatu keputusan. Mereka juga dibantu oleh beberapa pembantu pengadil yang tentunya memberim kerjasama sepenuhnya kepada beliau.

7. Sekian. Selamat bertugas para pengadil sekelian.

No comments:

Post a Comment