Thursday, April 16, 2015

MELAYU MEMANG BANGSA TAK TAHU MALU


Dua hari lepas keluar dalam Utusan Malaysia tentang gusarnya seorang berbangsa India melihat bangsa Melayu berpecah. Akibat serangan demi serangan Tun Mahathir terhadap DS Najib, India ini merasa bimbang bangsa Melayu akan lebih teruk berbalah dan berpecah kepada puak-puak tertentu. India tersebut adalah Senator S. Nalakarupan.

Bangsa lain pula ayang terasa susah hati melihat Melayu berbalah. Ada saja benda yang membuat pihak-pihak tertentu tidak berpuas hati dan memnajdikan ia punca untuk kata-mengata yang akhirnya tidak menguntungkan sesiapa.

Melayu masih juga tidak sedar, sudahlah dipisahkan dengan ideology politik yang bermacam-macam, dalam satu ideology pun masih nak berbalah tentnang fahaman yang berbeza pula. Ada saja benda hendak dijadikan modal ‘berkelahi’ sesama sendiri.

Alangkah baiknya pakat duduk elok-elok dan berbincang baik-baik. Dr Msepatutnya menjadi mentor dan sentiasa member nasihat bukan menghentam tak tentu arah dalam media yang terbuka. DS Najib juga harus merendah diri berjumpa dan meminta nasihat sebagai ‘mentee’.

Bertindaklah seolah-olah murid dan guru.


Melayu memang bangsa tak tahu malu.

No comments: